30 juli 2021

UTMANINGEN 30 juli - Jer 12

 

VARFÖR?

Bibelläsning: Jeremia 12
Läs bibeltexten här

"Rättfärdig är du, HERRE, när jag vill gå till rätta med dig. Ändå måste jag tala med dig om dina domslut. Varför lyckas de ogudaktiga så väl? Varför lever alla trolösa så trygga?"  (Jer 12:1 FB)

Profeten går till rätta med Gud. Han kan helt enkelt inte förstå att Gud låter det gå som det går i världen. Hur kan det komma sig att ogudaktiga ser ut att leva goda liv, medan Guds eget folk har det svårt? Jag får känslan av att profeten tänker: "Om jag vore gud, skulle jag minsann inte handla som Gud gör."

Många har säkert ställt samma fråga som profeten, men livet är helt enkelt inte rättvist. Det finns ogudaktiga som aldrig är sjuka och gudaktiga som ständigt drabbas av sjukdom.


Vår ekonomiska status och vårt hälsotillstånd är inte ett tecken på hur gudaktiga vi är. Vi får bara acceptera det i tilliten att Herren ser oss och våra liv och tilliten att Guds domar till slut är rättfärdiga. 

- Mannakorn att tugga på under dagen: Jag vill lägga mitt liv i Guds händer och förtrösta på att han skall vara med mig och leda mig genom såväl goda som onda dagar.
_____________________

Innehåll:
Profeten undrar över Herrens handlande (vers 1-4)
Guds svar (vers 5-13)
Israels grannar (vers 14-17)

Kommentar:
Mitt i allt profeterande kommer Jeremia till Gud med en fråga som bekymrar honom: "Varför lyckas de ogudaktiga? Varför lever alla trolösa så väl?" (vers 1). Jeremia är inte den enda i Bibeln som ställer den frågan till Gud. Job, som presenteras som "en from och rättsinnig  man, som fruktade Gud och undvek det onda" (Job 1:1), fick lida mer än de flesta. Job frågar "Varför får de gudlösa leva, bli gamla och växa i kraft" (Job 21:7f). Asaf grips av avund då han ser de gudlösas framgång (Ps 73:2-8).

Herren svarar inte direkt på Jeremias fråga utan utmanar i stället Jeremia. Hur skulle Jeremia klara kommande orättvisor om han inte härdade ut nu? (vers 5). Jeremia älskade Herren och levde verkligen i lydnad för Honom och ändå var hans tillvaro verkligen besvärlig. Men det han hittills hade fått lida var ingenting mot det som skulle komma.

Men i vers 14 kommer ändå något av svaret på Jeremias fråga. De ondskefulla kommer inte att undgå sitt straff (vers 14).

Kapitlet avslutas med en profetia om att hednafolken vänder om till Herren ska han förbarma sig över dem (vers 15-17).

Till eftertanke:
I Psalm 73 läste vi att Asaf greps av avundsjuka så han såg de gudlösas framgång. En god vän sa ofta "Fräls oss från jämförelse". Om du bygger ditt liv på jämförelse kommer du alltid att förlora. Det kommer alltid att finnas någon som är bättre, eller vackrare, eller starkare, eller rikare, eller mer framgångsrik, eller mer omtyckt, eller snällare än du.
- I stället för att fokusera på vad vi inte har borde vi tacka för det vi har och be om hjälp att förvalta våra gåvor på bästa sätt.


Inga kommentarer: