29 maj 2009

Tro och gärningar

Jag skrev tidigare i veckan ett inlägg med rubriken Vem är det egentligen som är kristen?

Jag fick en del kommentare på inlägget på "Blod och Eld"-sajten. En kommentar skriver:

".......och då ska han löna var och en efter hans gärningar.
Just precis, det står inte att vi ska bli bedömda efter vilken teologi vi håller oss med.Gärningarna och inställningen till våra medmänniskor är nog ganska avgörande."


Här kommer min kommentar av kommentaren:
Kommentaren betonar att Gud ska löna oss efter våra gärningar och det är naturligtvis oerhört viktigt hur vi lever våra liv.

Men, vi blir inte frälsta av våra egna gärningar. Rövaren på korset blev inte inbjuden till himmelriket på grund av sina gärningar.

Det är tur för oss att det inte är våra gärningar som frälser oss. Då skulle bara de perfekta kvalificera. Vi andra som med jämna mellanrum misslyckas med att vara dem vi tycker vi borde vara skulle då få stå utanför och se på.

Vi blir frälsta av bara nåd. Tack vare vad Jesus gjorde för oss och inte på grund av våra gärningar.

Vi blir frälsta av är tro (teologi). Men man blir inte frälst av att tro på vad som helst. Man blir bara frälst genom tron på Jesus och att bekänna honom som Herre i sitt liv.

Men visst är gärningarna viktiga. Om jag skulle försöka sammanfatta Nya Testamentets budskap skulle jag förenklat kunna säga:
"Vi blir frälsta av nåd genom tron på Jesus. Men tron som inte uttrycker sig i gärningar är en död tro."

peppebaron

Inga kommentarer: