10 feb. 2013

"Homofobi inom Frälsningsarmén"

I programmet "Människor och tro" i Sveriges Radio kunde man förra veckan höra ett inslag under rubriken Homofobi inom Frälsningsarmén som belyser EKHO:s strävanden att ändra Frälsningsarméns bibelsyn då det gäller homosexuella. Du kan lyssna på programmet här:

Lyssna: "Jag älskar Frälsningsarmen men deras etikdokument fördömer homosexuella."

I programmet medverkar:
- Stefan Gustavsson, direktor för Svenska Evangeliska Alliansen, som ifrågasätter att staten betalar pengar till en organisation i syfte att förändra bibelsynen i ett kristet samfund.
- Marie Willermark, ledare för Frälsningsarmén i Sverige/Lettland, som klargör Frälsningsarméns inställning i frågan.
- Patrik Olterman, kårledare i Malmö, som tycker att det är tragiskt att debatten handlar om EKHO:s bidragsansökan och inte om hur församlingarna tar emot homosexuella.
- Cay Lennart Larsson, Regnbågspräst, bisexuell och f.d. medlem i Frälsningsarmén, som säger att han älskar Frälsningsarmén men att deras etiska dokument fördömer homosexuella.

Min kommentar:
Men hallå, Cay Lennart, jag förstår att du tycker att Frälsningsarmén borde ha en annan bibelsyn, men hur kan du påstå att Frälsningsarméns etiska dokument fördömer homosexuella? Det närmaste jag kan hitta som kan beröra frågan är denna formulering: "Vi tror att Guds tanke med sexualiteten är att den utlevs kärleksfullt och ömsesidigt mellan man och kvinna inom äktenskapet och vidare att den ska präglas av samförstånd och frivillighet."

Hur kan man kalla detta att fördöma homosexuella? Det är lika felaktigt som att säga att "Frälsningsarmén fördömer heterosexuella som inte är gifta". Men Frälsningsarmén fördömer varken heterosexuella eller homosexuella eller bisexuella för den delen.

Men det är ingen mänsklig rättighet att vara frälsningssoldat. Alla föreningar, kyrkor och sammanslutningar har någon form av restriktioner vem som får vara medlem eller ej.

Vad är orsaken till att personer som lever i en homosexuell relation inte får bli frälsningssoldater eller frälsningsofficerare? Låt mig säga att jag är ingen officiell talesman för Frälsningsarmén, men jag har ju rätt att ha min åsikt.

Orsaken till att den som lever i sexuell relation utanför äktenskapet mellan en man och en kvinna inte kan bli frälsningssoldat eller frälsningsofficer är att Frälsningsarmén fortfarande tror på Bibeln. Det uttrycks klart i Frälsningsarméns första lärosats: "Vi tror att Gamla och Nya testamentets skrifter är givna av Gud genom inspiration och att de allena utgör det gudomliga rättesnöret för kristen tro och kristet liv."

Om man inte tror på Bibeln behöver man naturligtvis inte bry sig om vad som står där. Men om man tror på Gud och om man tror på Bibeln så måste det få konsekvenser för det sätt jag lever.

Som jag ser det krävs det tre saker för att få bli frälsningssoldat: Man måste vara frälst, man måste dela Frälsningsarméns tro, man måste vara villig att leva efter Frälsningsarméns etiska värderingar. Det gäller heterosexuella, homosexuella och alla andra.

1 kommentar:

rupeba.se sa...

Du kan läsa kommentarer till detta inlägg här:
http://www.blodocheld.se/blog/peppe/20130211/homofobi_inom_fralsningsarmen