13 juni 2021

Tidig söndagsmorgon den 13 juni

 


Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Det händer ibland att vi får en del frågor om inläggen på vår sida. Detta har även hänt den gångna veckan. Med anledning av förra kyrkoårets bibeltexter förra helgen fick vi följande fråga:

”Räcker det att tro att Jesus dödades och stod upp igen och att be Guds Ande ta ”förarsätet” i mitt liv för att bli frälst? Räcker verkligen detta för att få tillträde till himmelriket? Tänk om vi lurar/sviker människor ifall vi inte tar med allt som Jesus kräver/ber av oss inklusive att försöka leva som han lär dvs. att älska Gud över allt annat och vår nästa såsom oss själva; att vara ödmjuka; barmhärtiga; generösa; oegoistiska, inte skrikiga; att bara se till vårt eget; vara svaga i anden, fullständig överlåtelse till Gud, skapa frid, snällhet, tålmodiga, lojala, hungra efter kunskap i nära relation med Herren; bete mig mot andra som jag önskar att min medmänniska skall bete sig mot mig; uppmuntra/ bygga upp; kärleksfulla; omtänksamma; mm”.

Vi fick även en annan fråga med anledning av en av kommentarerna till Jesaja bok: "Har vedermödan redan börjar eller var tror du att vi befinner oss nu?"

Båda frågorna är viktiga att tänka igenom och jag räknar med att publicera mina svar under den kommande veckan.

Den gångna veckan har jag också börjat publicera mitt vittnesbörd. Det  kommer  att bli 21 delar för att komma fram till nutid. De hittills publicerade inläggen är "Avundssjuka", "Det nya livet" och "Genombrottet". Har du missat dem och vill läsa inläggen kan du gå tillbaka i flödet för att hitta dem.

På söndag blir det dags för årets första friluftsmöte för kåren i Västerås. Mötet blir på Djäkneberget kl.15:00 och mötet blir också farvälmöte för kårledaren Arne Vaukhola och ungdomsarbetaren Ruben Marhinussen. Stort tack till er båda. Vi har verkligen uppskattat er tjänst på kåren.

Att vi nu får träffas till gudstjänster ute och inne är ett tecken på att vi börjar närma oss ljuset i  i slutet av Corona-tunneln.

Ett annat tecken under veckan på det kommande ljuset efter Corona-tunneln kom i ett mejl från Frälsningsarmén i Bergen/Norge. Rut och jag fick en inbjudan att tala på en helg i Bergen under hösten. Vi är tydligen fler som planerar och tror på ett liv efter Coronan.

Ha en välsignad ny vecka!
Peter Baronowsky


Inga kommentarer: