(Skärmklipp från Sveriges Radios "Gotlandsnytt)
Frälsningsarmén vann priset som hetast i Almedalen genom att påpassligt ställa ut sin julgryta och tala om att man i stället för att bränna pengar, som Feministiskt initiativ gjorde, kunde ge dem till Frälsningsarmén som dagligen möter människor med behov. Det kan tyckas ganska komiskt att FA vinner priset genom en spontanaktion, samtidigt som Sveriges bästa marknadsförarre har använt månader av förberedelser för att få synas i mediabruset i Almedalen
Här kan du höra juryns motivering till att Frälsningsarmén fick priset.
Nedanför kan du läsa några av de mediainslag som berättar om FA:s pris.
"Frälsningsarmén är hetast i Almedalen enligt Sveriges ledande reklambyrå.
De fick priset tillsammans med Feministiskt initiativ.
Och allt handlar naturligtvis om brända pengar. FI skapade en snackis som Frälsis utnyttjade till att nå ut med sitt budskap.
- Frälsningsarmén utnyttjade snabbt och effektivt den händelsen för att nå ut med sitt budskap, säger juryns ordförande Nina Halling till Dagen."Nedanför kan du läsa några av de mediainslag som berättar om FA:s pris.
"Frälsningsarmén är hetast i Almedalen enligt Sveriges ledande reklambyrå.
De fick priset tillsammans med Feministiskt initiativ.
Och allt handlar naturligtvis om brända pengar. FI skapade en snackis som Frälsis utnyttjade till att nå ut med sitt budskap.
Dagen
"Fi:s pengalbål, och Frälsningsarméns snabba reaktion på det delar på utmärkelsen Hetast i Almedalen.Det råder inget tvivel om att Gudrun Schymans uppeldning av 100 000 var det hetaste samtalsämnet i Almedalen 2010. Men FI fick inte odelade hyllningar av pr-byrån Westanders jury.
– Pengabålet var veckans snackis, men diskussionen handlade mest om huruvida det var rätt eller fel att bränna pengar än om Fi:s budskap om löneskillnader mellan kvinnor och män, sade Nina Halling, konsult på Westander och ordförande i juryn, vid morgonens presskonferens.
Därför valde Westander att dela ut två priser. Ett pris för årets snackis och ett pris till den som bäst lyckats få ut sitt budskap. Även detta pris kom att handla om FI:s uppeldade pengar.
Frälsningsarmén var bäst på att utnyttja uppmärksamheten kring pengabålet till sin egen nytta, genom att snabbt sätta upp plakat med budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.
dagensmedia.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar