8 juli 2010

rupebas morgonkoll - 8 juli

Glimtar från nyhetsflödet torsdagen den 8 juli

-"Kristna i väst är försoffade"

"Från Indien kom en kärv utmaning till Hönökonferensen. Asher Wasker, ledare i Hindustani Covenant Church, varnade för att kristna i väst blivit försoffade. - Jesus budskap var inte: "Kom till mig och få det bekvämt." Dagen

-"Sommarpsalmer inget förtryck"
Peter J Olsson skriver i Expressen angående skolavslutningar i kyrkan:
"Någon hänvisade upprört till att en präst tydligen någonstans hade välsignat barnen. Jag kunde förstå att man klagade om han nedkallade förbannelse över de ogudaktiga, men hur man kan ta illa upp av en välsignelse är mer obegripligt. Själv skulle jag bli glad om någon välsignade mig, även om jag inte delade hans religion."


-Almedalsveckan dag 4Centern och Maus Olofssons dag i Almedalen. Olofsson får bra betyg av retorikexperten i SvD: "Olofsson var inspirerande och trovärdig". Talet handlade bland annat om attt modernisera Lagen om Anställningsskydd (LAS).


-(G) som i Gud
Frälsningsarméns och Dagens seminarieprogram inbjöd nder onsdagen till tre samlingar.
11:00 Bakom orden. Att tala och bli trodd i politik och kyrka.
15:00 Ditt viktigaste val. Kyrkor presenterar eget valmanifest.
21:00 Jesus i Rosenbad – mardröm eller möjlighet?
-Gud satte mig fri
På den norska sidan kan du läsa ett inslag från Frelsesarmeens web-sajt: "Maksim var narkoman og notorisk kriminell. Til Gud grep inn...".

-Uthållighet
Dagens andakt i högerspalten handlar om uppförsbacka och uthållighet. Du kan läsa andakten på svenska, norska eller engelska.

-Vad finns i ditt hjärta?
Mini-kommentaren från den dagliga bibelläsningen av hebreerbrevet 8 har rubriken: Vad finns i ditt hjärta?

Inga kommentarer: