5 dec. 2018

Ali mötte kärleken han inte trodde fanns

- Ola Karlman i Inblick -
Ali Husseini hade det jobbigt i livet och han hade inte en aning om att Jesus är Guds son. Mötet med en kristen kompis blev början till resan in i en kärlek han inte trodde fanns. – Nu känner jag mig aldrig ensam längre. Jag vet att Jesus älskar mig och alltid är nära, säger Ali.

19-årige Ali Husseini har bott i Sverige i tre år. Han växte upp i Afghanistan och fick i ung ålder lära sig att den muslimska läran var den enda rätta. När han anlänt till sin nuvarande hemstad Växjö lärde han känna några nya vänner och en av dessa vänner skulle få en oanad betydelse för honom.
– Hon trodde på Jesus och jag blev kompis med henne, säger Ali till Inblick.

Just då brottades Ali med olika bekymmer och han var inneboende hos en muslimsk familj. Hans nyfunna vän sa att hon gärna ville hjälpa honom med det som var svårt i livet. En kväll frågade hon om Ali ville följa med på en fest. Det skulle kosta 150 kronor att vara med på festen och då Ali förklarade att han inte hade några pengar förklarade kompisen att hon ville betala även för honom.

– Jag var lite rädd, festen var i Equmeniakyrkan.
Men Ali följde med och han tog även emot förbön från de kristna vännerna i kyrkan, även om det kändes konstigt. De sa även till honom att läsa Bibeln om han kände för det.

– Jag blev nyfiken på den kristna tron och Jesus.
Umgänget med de kristna vännerna och nyfikenheten på Jesus gjorde Ali gladare. En dag ville han följa med på en resa men det fanns ingen ledig plats. Men några dagar senare kom telefonsamtalet som förkunnade att en plats blivit ledig och Ali kunde följa med på resan.

– Då kom en tanke, det finns en Gud. Jag hade fått en känsla av att jag skulle få åka med på den här resan, berättar han.



Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: