31 dec. 2018

"Om ändå någon av er ville stänga tempeldörrarna..."

Vi håller på att avsluta utmaningen "Gamla Testamentet på två år". I den sista boken i Gamla Testamentet utbrister Herren: "Om ändå någon av er ville stänga tempeldörrarna, så att ni inte förgäves tänder eld på mitt altare" (Mal 1:10).

Och jag frågar mig om Herren säger detsamma till oss och verksamheten i våra församlingar idag? Är det som vi erbjuder i våra aktiviteter förgäves?

Och jag minns ett inlägg som jag skrev för tio år sedan då rupebabloggen var helt ny. Inlägget fick rubriken: "Jesus säger att porten är trång, medan kyrkan försöker göra den så bred som möjligt". Du kan läsa inlägget HÄR. Det är lika aktuellt idag och värt att läsa och begrunda.

Min bön för 2019 är att Guds församling inte ska inbjuda till aktiviteter som är förgäves. Utan att vi inbjuder till Jesus, så att vi får se:
- Människor frälsta
- Människor som tar emot förlåtelse
- Människor som blir döpta med den Helige Ande
- Människor som förvandlas till lärjungar
- Människor som blir helade
- Människor som blir upprättade

Då är det inte förgäves att hålla kyrkdörrarna öppna!

Med önskan om ett välsignat Gott Nytt År.
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: