23 dec. 2018

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 23 december

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Nu har det vänt! Vi går mot ljusare tider även om det tar en stund innan vi märker effekterna av det.

Då vi kom till julgrytan i torsdags för att ta vårt pass, hörde vi julmusiken på långt håll. Det var våra socialarbetare som dansade loss med tamburin och bjällror. Rut hoppade in i dansen och fick ta hand om bjällrorna. Då vi sedan hade gått in och satt på oss västarna tog vi över vid julgrytan. Musiken var den samma, tamburin och bjällror skötte vi med den äran, men jag tror inte att mina danssteg kom upp till samma nivå som våra företrädare. 

Veckan har annars varit lugn. Vi har inte varit ute på några resor. Vi har sovit hemma i våra egna sängar hela veckan. Det kan tyckas som om ingenting speciellt har hänt. MEN DET HÄNDE NÅGOT SPECIELLT: Jag har avslutat ett projekt som jag har hållit på varje dag under de tre senaste åren. Varje dag under 1.095 dagar.

Det började den 1 januari 2016. Jag började läsa Nya Testamentet tillsamman med många andra i vårt projekt "UTMANINGEN, Nya Testamentet och Psaltaren på ett år." Vi läste ett kapitel om dagen varje dag under. Varje dag la jag ut en miniandakt och ett mannakorn att tugga på under dagen. Det publicerades på vår hemsida och Facebooksida. De som hade anmält sig fick dessutom dagens inlägg i ett mail, som man kunde läsa på bussen, då man stod och väntade på någon eller närhelst det fanns två minuter lediga. Efter hand som året fortlöpte gav jag ut NT-boken i A5-pärmar där man också kunde skriva in sina egna anteckningar till den dagliga bibelläsningen. Det blev fyra pärmar med sammanlagt 1.139 sidor.

NT-boken kan man sedan använda som följeslagare till den dagliga bibelläsningen, för självstudium, gruppsamtal eller för predikoförberedelser, eller helt enkelt som uppslagsbok.

Den första januari 2017 började vi läsa "UTMANINGEN, Gamla Testamentet på två år". Under 730 dagar har jag varje dag lagt ut en andakt och något att tänka på för varje dag. Förutom publiceringen på hemsida och Facebook har jag skickat ut över 200 mail varje morgon till dem som bett om det.

Det blev tillsammans 6 delar i GT-boken med sammanlagt 1.607 sidor. Den sista december i år lägger jag ut det sista inlägget, Malaki kapitel 4. Jag har redan nu skrivit färdigt de sista inläggen och börja skicka ut GT-boken del 6 till dem som prenumererar på böckerna.

Jag har fått många vittnesbörd om hur denna serie har hjälpt många till en regelbunden bibelläsning och många har vittnat om att det var första gången som de orkade läsa igenom hela Gamla testamentet. 

I fredags fick jag ett mail från en man i Bergen på Norges västkust. Han hade varit med om UTMANINGEN de sista två åren men ville gärna beställa de fyra delarna av NT-boken. Han skriver: "Hei Peter! Jeg vil også bestille NT boken i 4 ulike deler.
GT bøkene har vert veldig verdifulle hvorav den siste GT boken er mottatt idag og betalt idag !
Daglig bibellesning med dine e-mailer har vert til stor inspirasjon til fordypning for meg i disse snart 2 år."

Tre år har gått. 1095 dagar. 2.746 sidor uppbyggelselitteratur från Bibeln. Nu finns det inte fler kapitel i bibeln. Vad gör vi nu? Vi fortsätter att läsa Bibeln!

Den första januari 2019 börjar vi läsa Matteusevangeliet från början igen och fortsätter sedan med hela Nya testamentet och Psaltaren under året.

Vill du också få ett morgonmail med dagens avsnitt? Skriv bara till info@rupeba.se och skriv UTMANINGEN. Obs du som redan nu finns med på utsändningslistan behöver inte anmäla dig igen! 

Du kan läsa mer om NT-boken HÄR.
Du kan läsa mer om GT-boken HÄR.


Med önskan om en välsignad vecka och en God Jul.
Peter Baronowsky



 


Inga kommentarer: