16 mars 2013

Inför söndagen - Guds mäktiga verk

Söndagens texter - Jungfru Marias bebådelsedag: Mik 5:2-4 | Rom 4:18-21 | Luk 1:39-45 | Luk 1:26-38 | Ps 147:7-15

Ängelns budskap till Maria (Luk 1:26-38) 
I sjätte månaden blev ängeln Gabriel sänd av Gud  till en jungfru i staden Nasaret i Galileen. Hon var trolovad med en man som hette Josef och var av Davids släkt, och jungfruns namn var Maria.  Ängeln kom in och sade till henne: "Gläd dig, du benådade. Herren är med dig."  Men hon blev förskräckt vid hans ord och undrade vad denna hälsning kunde betyda.  Då sade ängeln till henne: "Frukta inte, Maria. Du har funnit nåd hos Gud.  Se, du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus.  Han skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron.  Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut."  Maria sade till ängeln: "Hur skall detta kunna ske? Ingen man har rört mig".  Ängeln svarade henne: "Den helige Ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall också barnet kallas heligt och Guds Son.  Och se, din släkting Elisabet skall på sin ålderdom också få en son. Hon som man har sagt är ofruktsam, hon är nu i sjätte månaden.  Ty för Gud är ingenting omöjligt."  Maria sade: "Se, jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt." Och ängeln lämnade henne.

Det finns en del saker i Bibeln som många människor har svårt att tro på. Jungfrufödseln är en av de sakerna som kan vara svårsmälta. Men om man tror på ängelns ord att ingenting är omöjligt för Gud så tycker jag inte det är så svårt att tro. Vi har en övernaturlig Gud som kan göra saker som inte tycks "naturliga". 

Och förresten måste det väl ändå anses som ett "litet" under att skapa en människa i en existerande livmoder jämfört med att att skapa den första människan av ingenting. 

Nåväl, det var ett alldeles speciellt uppdrag som gav till Maria. Idag talas det mycket om surrogatmödrar. Maria blev befruktad av någon annans liv, för att föda Guds son, som en gåva, inte till sig själv, utan till hela världen.

Du och jag kommer förmodligen aldrig att få ett liknande uppdrag. Men, utan tvekan kommer du att få uppdrag från Gud. Gud ber dig göra saker. Ibland livsavgörande val och ibland enkla vardagshändelser.  Gud talar till dig om du bara blir så stilla i ditt inre att du låter hans röst höras i det mediebrus som omger oss alla. 

Då Gud talar - vad svarar du då? Jag tror att vi alla har mycket att lära av Marias gensvar på Guds tilltal. Jag skulle vilja att jag i mitt liv skulle leva med inställningen "Jag är din tjänare. Det får bli som du har sagt."

Inga kommentarer: