23 juni 2015

Bön som behagar Herren

David Wilkerson (Februari 1996)


"Idag vill jag tala med dig om den sortens bön som mest behagar Herren. Det r nämligen inte alla våra böner som välsignar Guds hjärta. Men med den helige Andes hjälp är jag ändå säker på att det jag här kommer att dela med mig av kommer att förändra ditt sätt att be - från och med idag och fram till Jesu återkomst.

Min mening är inte att krångla till bönen. Den har redan gjorts tillräckligt komplicerad av välmenande lärare som förvandlat bönen till formler, strategier och dramatik. Vissa kristna sätter bokstavligen på sig militärkängor och uniform för att ikläda sig rollen som bönekrigare. Andra går på bönemöten där de får böneguider och foldrar som beskriver hur de skall fylla de timmar de har framför sig.

Jag fördömer inget av detta, men jag skulle vilja visa dig den bön jag tror behagar Herren mest. Det är faktiskt så att den bön som är mest välbehaglig för Gud är väldigt enkel och lätt att förstå. Den är så enkel att ett barn kan be på ett sätt som behagar Herren."

Avsnittet ligger ute på nätet på svenska, men utan boktäverna å, ä och ö, vilket gör det nästan oläsligt. Jag har kompletterat texten med de bokstäver som fattas, men jag får inte publicera artikeln enligt copyrightbestämmelserna. Jag får däremot skicka ut den som e-post. Vill du ha artikeln i din mejl-låda kan du skicka ett mejl till info@rupeba.se, och skriva "Wilkerson" som ärendemening. (Du som redan anmält dig behöver inte göra det igen).

Din e-postadress kommer jag bara att använda till utskick av artiklarna från David Wilkerson en gång i veckan.

Peter Baronowsky 

Inga kommentarer: