1 nov. 2020

Psalmer från Psaltaren varje onsdag och söndag: Psalm 77

 NÖDENS DAG


Bibelläsning: - Psalm 77
"På nödens dag söker jag Herren, om natten är min hand uträckt och blir inte trött. Min själ vill inte låta sig tröstas. Jag tänker på Gud och klagar, jag grubblar ty min ande tynar bort." (Ps 77:3-4 FB)

"På nödens dag söker jag dig....". Varför gör nöden oss till bättre bedjare?

Många människor ber bara till Gud under besvärliga situationer. Det är förmodligen så att alla människor ber när de kommer i tillräckligt svåra situationer. Kanske beds det mycket innerligare böner på parkbänken på natten än vad som beds i de fina kyrkorna.

"....om natten är min hand uträckt". Ja, nödens dag upplevs ofta starkast på natten.

Varför måste vi komma i nöd för att verkligen söka Gud av hela hjärtat? Om vi sökte Gud av hela hjärtat i tider då vi inte plågas, kanske vi inte skulle hamna i nöd så ofta.

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Mitt i nödens natt får jag sträcka ut min hand till dig, Gud.

Inga kommentarer: