31 dec. 2023

Ett år håller på att ta slut och snart börjar ett nytt år.



Nu är det bara några timmar kvar av 2023. Och i samma ögonblick som 2023 tar slut börjar det nya året som vi kommer att benämna 2024.

Det är som att bläddra till nästa sida. Vi vet väldigt mycket om vad som hände 2023 och vi vet väldigt lite om vad som ska hända 2024.

Årsskiftet påminner oss om det som varit och låter oss drömma om det som ska komma.

Ge tid till en självrannsakan:

Det som varit:
- Vad har inte varit så bra?
- Vad är det som har varit bra?
- Är det någon människa jag borde be om förlåtelse?
- Vad vill jag be Gud om förlåtelse för?

Det som kommer:
- Vad drömmer jag om inför det nya året?
- På vilket sätt kan min Gudsrelation bli bättre?
- Vad önskar jag uppnå under 2024?

(Jag har själv skrivit ned dessa frågor, lagt dem i min Bibel, och börjat fundera på vad jag ska skriva inför det kommande året)

Idag har Sylvester namnsdag. Nils Bolander har skrivit en dikt om tankarna inför ett årsskifte. Rut har i Dagens Andakt skrivit om Nils Bolanders dikt "Sylvestertankar". Den andakten kommer i morgon. Missa inte den.

GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer: