30 dec. 2023

Inför söndagen: Tema: GUDS BARN

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jer 31:15-17

  • 15 Så säger Herren:
  • Ett skri hörs i Ram,
  • klagan och bitter gråt.
  • Det är Rakel som gråter
  • över sina barn,
  • hon vägrar låta sig tröstas,
  • för hennes barn finns inte mer.
  • 16 Men så säger Herren:
  • Stilla din högljudda gråt
  • och tårarna från dina ögon,
  • för ditt verk ska få sin lön,
  • säger Herren.
  • De ska komma tillbaka
  • från sina fienders land.
  • 17 Det finns hopp för din framtid,
  • säger Herren.
  • Dina barn ska komma tillbaka
  • till sitt land.
  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    Gal 4:4-7
    4 Men när tiden var inne sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, 5 för att friköpa dem som stod under lagen så att vi skulle få söners rätt. 6 Och eftersom ni är söner har Gud sänt i våra hjärtan sin Sons Ande, som ropar: "Abba! Far!" 7 Alltså är du inte längre slav utan son. Och är du son är du också arvinge, insatt av Gud.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Matt 2:13-23

    13 När de vise männen hade rest i väg, då visade sig en Herrens ängel i en dröm för Josef och sade: "Stig upp och ta med dig barnet och dess mor och fly till Egypten! Stanna där tills jag säger till dig, för Herodes kommer att söka efter barnet för att döda det."
    14 Josef steg då upp och tog samma natt med sig barnet och dess mor och gav sig av till Egypten. 15 Där stannade han tills Herodes hade dött, för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: Ut ur Egypten kallade jag min son.
    16 När Herodes insåg att han hade blivit lurad av de vise männen blev han ursinnig, och han lät döda alla pojkar i Betlehem och hela dess omgivning som var två år eller yngre, detta enligt tiden som han noga tagit reda på av de vise männen. 17 Då uppfylldes det som var sagt genom profeten Jeremia:
  • 18 Ett skri hörs i Rama,
  • gråt och bitter klagan:
  • Rakel gråter över sina barn,
  • och hon vägrar låta sig tröstas,
  • för de finns inte mer.
  • 19 När Herodes var död, då visade sig en Herrens ängel i en dröm för Josef i Egypten 20 och sade: "Stig upp och ta med dig barnet och dess mor och bege dig till Israels land, för de som ville ta barnets liv är döda." 21 Han steg då upp och tog med sig barnet och dess mor och kom till Israels land.
    22 Men när han hörde att Arkelaus var kung över Judeen efter sin far Herodes vågade han inte bege sig dit. Och sedan han i en dröm blivit varnad för detta, drog han bort till Galileens område. 23 Han bosatte sig i en stad som heter Nasaret, för att det som var sagt genom profeterna skulle uppfyllas: att Jesus skulle kallas nasaré.

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 71:2-6

  • 2 Rädda mig och befria mig
  • i din rättfärdighet,
  • vänd ditt öra till mig och fräls mig.
  • 3 Var min klippa där jag kan bo,
  • dit jag alltid kan komma,
  • du som gett befallning
  • om min frälsning.
  • Du är mitt bergfäste
  • och min borg.
  • 4 Min Gud, befria mig
  • ur den gudlöses hand,
  • ur förbrytarens
  • och förtryckarens grepp,
  • 5 för du är mitt hopp, Herre,
  • Herre, min trygghet
  • ända från min ungdom.
  • 6 Du har varit mitt stöd
  • ända från moderlivet,
  • du har förlöst mig
  • ur min mors inre.
  • Dig lovar jag alltid.
  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: