16 dec. 2023

Inför söndagen. Tema: BANA VÄG FÖR HERREN

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jes 29:17-21
  • 17 Ännu en liten tid
  • och Libanon ska förvandlas
  • till ett bördigt fält,
  • och det bördiga fältet
  • ska räknas som vildmark.
  • 18 Den dagen ska de döva
  • höra bokens ord
  • och de blindas ögon
  • se ur dunkel och mörker.
  • 19 De ödmjuka ska få
  • allt större glädje i Herren,
  • de fattigaste bland människor
  • ska fröjda sig i Israels Helige.
  • 20 Det är förbi med de våldsamma,
  • det är slut med hånarna.
  • Alla som ville det onda utrotas,
  • 21 de som med sitt ord
  • fick människor att synda,
  • som snärjde den
  • som skulle skipa rätt i porten
  • och åsidosatte rätten
  • för den rättfärdige med lögn.

  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    1 Kor 4:1-5
    1 Alltså ska man se oss som Kristi tjänare och förvaltare av Guds hemligheter. 2 Av en förvaltare krävs att han visar sig pålitlig. 3 Men mig gör det inget om ni eller någon mänsklig domstol dömer mig. Nej, jag dömer inte ens mig själv. 4 Jag har inget på mitt samvete, men det betyder inte att jag är frikänd. Det är Herren som dömer mig. 5 Fäll därför ingen dom i förtid, innan Herren kommer. Han ska kasta ljus över det som är dolt i mörkret och avslöja alla hjärtans avsikter, och då ska var och en få sitt beröm av Gud.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Matt 11:2-11

    2 Johannes fick i fängelset höra talas om Kristi gärningar. Han sände då bud med sina lärjungar 3 och frågade honom: "Är du den som skulle komma? Eller ska vi vänta på någon annan?"
    4 Jesus svarade dem: "Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: 5 Blinda ser, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda uppstår och fattiga får höra glädjens budskap. 6 Salig är den som inte tar anstöt av mig."

    7 När de hade gått, började Jesus tala till folket om Johannes: "Vad gick ni ut i öknen för att se? Ett strå som vajar för vinden? 8 Om inte, vad gick ni ut för att se? En man klädd i fina kläder? Nej, de som har fina kläder finns i kungapalatsen. 9 Så vad gick ni ut för att se? En profet? Ja, jag säger er: en som är mer än profet. 10 Det är om honom det står skrivet: Se, jag sänder min budbärare framför dig, och han ska bereda vägen för dig11 Jag säger er sanningen: Bland dem som fötts av kvinnor har ingen trätt fram som är större än Johannes Döparen. Men den minste i himmelriket är större än han.

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 146:3-9

  • 3 Lita inte till furstar,
  • till människors barn
  • som inte kan frälsa.
  • 4 Deras ande lämnar dem,
  • de blir jord igen.
  • Den dagen går deras planer
  • om intet.
  • 5 Salig är den som har Jakobs Gud
  • till sin hjälpare,
  • som sätter sitt hopp
  • till Herren sin Gud,
  • 6 till honom som har gjort
  • himmel och jord och hav
  • och allt som finns i dem,
  • som är trofast för evigt,
  • 7 som skipar rätt för de förtryckta
  • och ger bröd åt de hungriga.
  • Herren befriar de fångna,
  • 8 Herren öppnar de blindas ögon,
  • Herren reser upp de nerböjda,
  • Herren älskar de rättfärdiga,
  • 9 Herren bevarar främlingar
  • och stöder faderlösa och änkor,
  • men de gudlösas väg
  • gör han krokig.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: