25 dec. 2023

"När juldagsmorgon glimmar...

 



Igår var det julafton och vi tillbringade hela dagen hemma hos oss tillsammans med yngste sonen och hans familj (Bild 1)....

....och nu har det blivit tidigt på juldagsmorgonen och det enda som är planerat för dagen för vår del är gudstjänst på Frälsningsarmén på eftermiddagen....

...men låt oss inte glömma bort huvudpersonen och orsaken att vi firar Juldagen. Det är med tacksamhet till Jesus vi ser tillbaka till att han var villig att komma till oss och ge sitt liv för att vi skulle kunna ta emot frälsningen och se fram till att han en dag ska komma tillbaka för att vi ska få tillbringa evigheten tillsammans med honom. Den här dagen sjunger vi tillsammans med många "Hur god du var som ville till jorden komma ner...".

Här kommer hela psalmen. Läs den, be den, sjung den och lev i den:

När juldagsmorgon glimmar är en julpsalm med text på svenska av Betty Ehrenborg-Posse från år 1851, till en melodi med originaltext skriven på tyska av Abel Burckhardt år 1845. 

1.
När juldagsmorgon glimmar, jag vill till stallet gå,
där Gud i nattens timmar re'n vilar uppå strå,
där Gud i nattens timmar re'n vilar uppå strå.

2.
Hur god du var som ville till jorden komma ner!
Nu ej i synd jag spille min barndoms dagar mer!
Nu ej i synd jag spille min barndoms dagar mer!

3.
Dig, Jesu, vi behöva, du käre barnavän.
Jag vill ej mer bedröva med synder dig igen.
Jag vill ej mer bedröva med synder dig igen.

Du kan lyssna på sången här:

Med önskan om en fortsatt välsignad julhelg!

Inga kommentarer: