28 mars 2009

Att växa i nåd - Bloggpredikan

Under den gångna veckan har den dagliga bibelläsningen varit hämtad från andra Petrusbrevet. I kapitel tre läser vi:
"Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus" (2 Pet 3)

Det står att vi ska växa till på två områden: nåd och kunskap.

Växa till i kunskap
Att växa till i kunskap är ju något som händer hela tiden i livet. Men här handlar det inte om vilken kunskap som helst. Det handlar om att växa till i kunskap om Jesus. Det handlar om att lära känna honom mer och mer.

Livet som kristen är ett liv i gememskap med Jesus. Vi är kallade att leva i den gemenskapen (1 Kor 1:9). Det handlar om en daglig vandring.

I dag har jag varit gift med Rut i fyrtio år. Min kunskap om Rut har växt. Vi äter tillsammans, vi arbetar tillsammans, vi promenerar tillsammans, vi åker bil tillsammans. Under allt detta talar vi med varandra och får en växande kunskap om varandra.

Vår dagliga vandring med Jesus ska också ge oss en växande kunskap om Jesus. Man brukar säga att vi liknar dem vi umgås med. Och ju mer vi lär känna Jesus ju mer förvandlas vi till hans avbild (2 Kor 3:18).

Växa till i nåd
Hur växer man i nåd? Nåd innebär att man får något som man egentligen inte förtjänat. Att växa i nåd innebär då att bli mer och mer beroende av vad Gud kan göra genom mig än vad jag själv kan prestera.

En dag kanske du förstod att du ville bli frälst, född på nytt. Då tog du emot det Gud erbjöd dig. Frälsning av bara nåd. Inte på grund av din egen förtjänst.

Men sedan uppmanar Bibeln oss att fortsätta växa i nåd. Att ta emot mer och mer av det som jag inte förtjänar. Att lita mer och mer på vad Gud kan göra genom mig än vad jag kan prestera av egen förtjänst. Det är att växa i nåd.

Före pingstdagen hade lärjungarna försökt prestera så gott de förmådde. Men det hade slutat med att de alla övergav Jesus då han skulle gripas i Getsemane örtagård.

De hade nått en punkt där deras egen prestation inte kunde föra dem längre. Då kom den utlovade Helige Ande över dem. Inte på grund av deras egen förtjänst - utan av nåd. De började göra saker som de inte kunde göra själva - av bara nåd. Det var nådegåvor.

Att växa till i nåd är att bli mer och mer beroende av Guds kraft i mitt liv. Att lita mer och mer på att han kan göra det jag inte förmår - av bara nåd.

"Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus" (2 Pet 3)

Inga kommentarer: