Med bakgrund i en frikyrkosamfund med nykterhetslöfte är det svårt att förstå att kyrkan serverar alkohol för att dra uppmärksamheten till sin monter vid Turistmässan. Man brukar tala om att 10 procent av Sveriges befolkning har alkholproblem. Det borde väl även gälla 10 procent av besölkarna vid Svenska KLyrkans monter på mässan.
Kyrkans Tidning skriver om kyrkans alkoholservering på Turistmässan:
"I Svenska kyrkans monter serverades vin under turistmässans branschdagar. Inga problem, anser förre domprosten Bo Eek. Men Jan Skaug, lektor i marknadsföringsstrategi vid Göteborgs universitet, har invändningar.
– Vilket budskap vill man sända ut genom att bjuda på vin och vilken nytta ska det fylla?
Jag tycker att detta förefaller väldigt märkligt från Svenska kyrkans sida, säger han till Kyrkans Tidning.Turistmässan i Göteborg är en formlig folkfest för både allmänhet och bransch. I år lockade Nordens ledande resemässa 53 000 besökare till 1 900 utställare. En av dessa var Svenska kyrkan.Det var trångt när företag, kommuner och regioner visade upp sig, lockade med varma popcorn, snittar med lokalspecialiteter eller baristalatte med den rätta creman. Men när man kom till Svenska kyrkan var lockbetet ett helt annat.
– Vi vill få researrangörer och andra att tänka in Svenska kyrkan i sitt utbud, i exempelvis bussresor eller anknyta till pilgrimsvandringar. Många som kommer tycker att det är lite roligt att kyrkan bjuder på det här sättet. Det blir lite festligt över träffen med vin, menar Bo Eek.
"Vilka behov vill kyrkan väcka?"
Han framhåller att det bland de internationella utställarna i synnerhet inte är ovanligt med att bjuda på vin och att det handlar om att skapa festlig stämning, inte ett uttryck av populism.
Men just populism är vad Jan Skaug, lektor i marknadsföringsstrategi vid Göteborgs universitet, kopplar Svenska kyrkans vinutskänkning till.– Marknadsföringens första budskap är att väcka behov. Jag frågar mig vilka behov Svenska kyrkan vill väcka, genom att locka med vin när man ska tala om sitt innehåll, säger han."
Läs också i Dagen: Svenska kyrkan serverade alkohol på turistmässa
och Ekman och Hedin: Skapa alkoholfria zoner, pastorer
"Alkoholkonsumtionen är i dag ett gigantiskt samhällsproblem. Det går att vända trenden, och vi som pastorer och ledare har en plikt att gå först: avstå från alkohol och skapa alkoholfria zoner för de mest utsatta."
– Vilket budskap vill man sända ut genom att bjuda på vin och vilken nytta ska det fylla?
Jag tycker att detta förefaller väldigt märkligt från Svenska kyrkans sida, säger han till Kyrkans Tidning.Turistmässan i Göteborg är en formlig folkfest för både allmänhet och bransch. I år lockade Nordens ledande resemässa 53 000 besökare till 1 900 utställare. En av dessa var Svenska kyrkan.Det var trångt när företag, kommuner och regioner visade upp sig, lockade med varma popcorn, snittar med lokalspecialiteter eller baristalatte med den rätta creman. Men när man kom till Svenska kyrkan var lockbetet ett helt annat.
– Vi vill få researrangörer och andra att tänka in Svenska kyrkan i sitt utbud, i exempelvis bussresor eller anknyta till pilgrimsvandringar. Många som kommer tycker att det är lite roligt att kyrkan bjuder på det här sättet. Det blir lite festligt över träffen med vin, menar Bo Eek.
"Vilka behov vill kyrkan väcka?"
Han framhåller att det bland de internationella utställarna i synnerhet inte är ovanligt med att bjuda på vin och att det handlar om att skapa festlig stämning, inte ett uttryck av populism.
Men just populism är vad Jan Skaug, lektor i marknadsföringsstrategi vid Göteborgs universitet, kopplar Svenska kyrkans vinutskänkning till.– Marknadsföringens första budskap är att väcka behov. Jag frågar mig vilka behov Svenska kyrkan vill väcka, genom att locka med vin när man ska tala om sitt innehåll, säger han."
Läs också i Dagen: Svenska kyrkan serverade alkohol på turistmässa
och Ekman och Hedin: Skapa alkoholfria zoner, pastorer
"Alkoholkonsumtionen är i dag ett gigantiskt samhällsproblem. Det går att vända trenden, och vi som pastorer och ledare har en plikt att gå först: avstå från alkohol och skapa alkoholfria zoner för de mest utsatta."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar