5 juli 2011

På väg hem

Jag sitter tidigt på morgonen på båten på väg hem till Riga. Jag har suttit här många gånger tidigare och det ser ut ungefär på samma sätt som vanligt. Jag är uppe relativt tidigt och de övriga som jag möter på båten har ännu inte gått och lagt sig. Många har druckit lite för mycket och är ganska pratsamma.

Jag har varit på Frälsningsarméns kongress i Stockholm tillsammans med trettio officerare och kadetter från Lettland. Vi klarade att få med oss alla hem på båten. Minibussen, som inte ville starta fick vi hämta tidigt på måndagsmorgonen hos Folkadoktorn och Arja fick vi hämta på Södersjukhuset vid lunchtid.

På väg till båten hann vi till och med göra ett besök på Värtahemmet där föreståndaren gav en information om arbetet där. Vi hann till och med titta in på Myrorna där flera i vår grupp gjorde fynd.

Vi är mycket nöjda med kongressen. Det fanns många höjdpunkter. Vid en kongress möter man också människor som man inte sett på många år. De flesta hinner man kanske bara flyktigt hälsa på
och några hinner man växla några ord med.

Det var speciellt roligt att träffa vännerna från kåren i Nacka som vi startade 1999: Ola, Britta, Per, Ulla och Monika.

Det var också roligt att träffa sånggruppen "Salvationisterna" Jan och Birgitta från Ystad samt Lena och Christer från Trelleborg. Under åttiotalet använde de sina semestrar för att inbjuda till "Tältkampanj Syd" i Smygehuk. Fyra veckor varje sommar! Rut och jag var inbjudna som talare en av veckorna varje år.

Nu sitter jag, som sagt, på båten. I går kväll hann vi med ett sammanträde med vårt "Education Board" och om några timmar är vi hemma i Riga. Det blir några dagar av sammanträden och några tappra försök att hinna ifatt allt som inte har blivit gjort de senaste dagarna. På fredag bär det av igen. då åker vi till London för att vara med om ordinationen av en kadett från Lettland, Sarah, som har varit distanselev på Officersskolan i London under tre år.

/peba

Inga kommentarer: