9 nov. 2013

Utestängd på grund av kristen tro?

Flera tidningar rapporterar om att församlingen Hillsong inte får sitt hyreskontrakt på Nalen förlängt. Det är ingen som tydligt talar om orsaken till att kontraktet inte förlängs, men beslutet sammanfaller i tid med att församlingens pastor i en intervju uttalat sig om att viga homosexuella par och om aborter.

Är det så i Sverige idag att den församlingen som har en klassisk kristen tro utestängs från hyresmarknaden? Med klassisk kristen tro menar jag här den tro som kyrkan haft i tvåtusen år.

De två uttalande som pastorn gjorde var svar på direkta frågor i en radiointervju. Världen idag skriver:
"Men beskedet kommer alltså kort efter det att Sveriges radios reporter Fredrik Ralstrand, som tidigare ska ha föreläst i heteronormativitet, i en bandad intervju bett Andreas Nielsen att berätta både hur han ser på samkönade relationer och abort.
– Jag personligen viger inte homosexuella, därför att jag tror att äktenskapet kommer ifrån Bibeln, och Bibeln konstaterar att äktenskapet ska vara mellan man och kvinna, säger Andreas Nielsen, och tillägger att alla människor är lika mycket värda.
Lite senare säger han om abort:
– Jag anser att det är en komplicerad fråga och att det finns jättekomplicerade situationer, men jag tror ändå att livet på något sätt är heligt. Utan att sätta mig över någon så tycker jag att det är ett misslyckande, säger Nielsen i radioinslaget.
"

Inga kommentarer: