20 dec. 2019

Dagens andakt 20 januari

”Var inte rädd, jag är med dig. Ängslas inte, jag är din Gud. Jag ger dig styrka och hjälper dig, stöder och räddar dig med min hand.” (Jes 41:10)

Det finns ett arabiskt ordspråk som säger: ”Pesten tog sina 1000 offer, men rädslan tog sina 10.000 offer.”  Och det är sant att rädslan oftast gör långt större skada än den verklighet som möter oss.
Var inte rädd! Frukta inte! Ängslas inte! Uppmaningen återkommer gång på gång i hela Bibeln. Vi människor har ett begränsat synfält och perspektiv och därför förlamas vi många gånger av fruktan. Gud som har det större perspektivet, vill uppmuntra oss. Vi behöver inte vara rädda när han är med. Han styrker, hjälper, stöder och räddar oss. Låt oss ta till oss hans löften, så att inte rädslan i sig får skapa en större förödelse i våra liv än verklighetens faktiska svårigheter.
BÖN
Gud, jag ger min rädsla till dig idag. Ta hand om den du, och låt mig få tjäna dig utan fruktan.

Inga kommentarer: