19 apr. 2020

Dagens andakt 19 april


”Jesus stannade och kallade till sig dem och frågade: ”Vad vill ni att jag skall göra för er?” (Matt 20:32)

Många ungdomar hade varit samlade till bibelläger. Eva var inte frälst när hon kom. Hon hade varit klasskamrat med en av de andra lägerdeltagarna. De första dagarna ställde hon många frågor omkring vår bibelundervisning. En kväll skulle vi ha förbön. Ungdomarna hade fått i uppdrag tidigare på dagen att tänka igenom vad de skulle svara, om de fick frågan ”Vad vill du att jag ska göra för dig?”, den fråga som Jesus brukade ställa till människorna innan han botade dem.  Nu kom de till böneplatsen för förbön i ett särskilt rum. Eva kom och grät när jag satte mig bredvid henne för att be för henne. Jag frågade vad hon ville att Jesus skulle göra för henne. Då svor Eva. Hon sa att hon var så arg på Gud för att han inte visade sig för henne. ”Jag vill att han konfronterar mig. Jag vill inte ge mitt liv till en illusion” skrek hon. Okej sa jag, då konfronterar Gud dig nu och han frågar dig: Är du frälst? – Nej. Vill du bli frälst. -  Ja. Och så fick jag leda Eva steg för steg genom Romarbrevet 10:9 och hon blev frälst. Nästa dag berättade hon om hur hon blivit frälst för alla andra lägerdeltagarna.

BÖN
Jesus, tack för att du tål att bli konfronterad. Du som känner oss precis sådana som vi är längtar efter vår uppriktighet och du möter oss först när vi vågar vara ärliga och sanna; när vi säger det om oss själva som du redan vet.

Inga kommentarer: