24 apr. 2020

Dagens andakt 24 april

Och han sade till dem: "Akta er för allt habegär. En människas liv beror inte av överflöd på ägodelar." (Luk 12:15)

Thomas Merton skriver i en av sina böcker: ”Våra sinnen liknar skatorna. De plockar upp allt som glittrar utan att bry sig om hur okomfortabla våra bon blir med all den där metallen i sig.” Jesus varnade oss för habegäret. Det har en tendens att förblinda oss. Det får oss att ständigt jaga nya saker utan att vi någonsin blir tillfredsställda. Så fort vi äger det vi trånat efter, mister det sin glans och gör ”våra bon” obekväma. I Ordspråksboken ber Salomo ”gör mig varken fattig eller rik. Ge mig bara mitt beskärda bröd” och han fortsätter ”gör mig varken så mätt att jag förnekar dig och säger ’Vem är Herren?’ eller så utblottad att jag stjäl och kränker min Guds namn.

BÖN
Jesus, jag ber att du idag ska hjälpa mig att vara tacksam för det jag har. Hjälp mig att vara nöjd och lita på att du kan tillfredsställa all min längtan. Du känner varje behov och vet vad som är bra för  inte bara för mig men också för människor som finns runt omkring mig idag.

Inga kommentarer: