19 maj 2020

Till eftertanke: Peter Baronowsky


De första sju åren efter pensioneringen har Rut och jag arbetat som mentorer för officerare i Frälsningsarmén. Först fyra år i Norge och nu sist tre år i Sverige.
Ibland händer det att dem vi är mentorer för berättar om en bra bok som de läst och som de rekommenderar åt oss. Man brukar ju säja att "man lär så länge man har elever". 

 I går blev jag färdig med en sådan bok. Rättare sagt är nog att jag läst ut den. Färdig är jag inte med den. Jag kommer att komma tillbaka till den för att låta mig påverkas av innehållet. Alltså, jag är inte färdig med boken och boken är inte färdig med mig.

Författaren berättar hur imponerad han hade blivit av John F. Kennedys tal vid presidentinstallationen. Han sa ”Fråga inte vad landet kan göra för dig. Fråga vad du kan göra för landet”. Frågan kom sedan tillbaka då det gäller vårt förhållande till Gud ”Fråga inte vad Gud kan göra för dig. Fråga vad du kan göra för Gud”. Hur mycket av dina böner handlar inte om vad Gud kan göra för dig?

Jag har själv ofta undervisat ironiskt om hur våra bönestunder brukar vara. Vi talar om för Gud vad vi tycker han ska göra under dagen. Vi ber för moster Astrid, vår familj, att Gud ska hjälpa mig med det som är svårt. Då vi har berättat för Gud vad vi tycker han borde göra säger vi Amen och tar itu med våra uppgifter.

Det blir nästan lite komiskt. Att bli kristen innebär att bekänna Jesus som Herre. Och vi som har upphöjt Jesus som Herre i våra liv har varje morgon ett morgonmöte med den som är Herre över oss och ger honom hans dagliga uppgifter. Borde det inte vara tvärtom. Borde inte han som är Herre tala om för oss vad han tycker att vi ska göra under dagen? I förbindelse med det brukar jag berätta att jag vid några tillfällen då jag känt mig stark och modig avslutar min morgonbön med orden ”Om det är något speciellt du vill att jag ska göra idag kan du säga det nu…”. Och så säger han det! Och jag ångrar att jag frågade. Men eftersom jag bad om en uppgift måste jag bara göra det han säger till mig den dagen.

Men då jag nu läste boken och möttes av orden ”Fråga inte vad Gud kan göra för dig. Fråga vad du kan göra för Gud” stod det klart för mig att det inte handlar om att lägga till en lite modig fråga till Gud någon gång då och då. Det handlar om en livsstil.

Jag bläddrade hastigt igenom min bönebok där jag varje dag skriver ned mina böneämnen och såg att det nästan bara var saker som jag bad Gud att göra. Jo, där fanns också tacksägelseböner, men ingenting om vad Gud ber mig göra.


Det första jag gjorde var att beställa hem ett antal av boken om det skulle finnas någon mer än jag som var intresserad att läsa den. Men först en liten varning: Om du är nöjd med ditt böneliv och din överlåtelse till Herren: Läs inte den boken! Den kan störa dig i dina hemvana bönestunder och kan påverka ditt liv avsevärt. Men om du längtar efter mer dynamiskt kristenliv där Jesus får vara Herre och du följer honom, ska du kanske ta mod till dig och läsa boken. Den heter ”Farliga böner” och är skriven av Craig Groeschel. Du kan läsa mer om boken här: https://rupebabutiken.blogspot.com/2001/01/farliga-boner-craig-groeschel.html

Inga kommentarer: