16 dec. 2020

2021 är Bibelns år - "Hållen Eder hardt wid Guds ord"


- Hans Marklund i Inblick -
Sverige har stått på kristen grund i över tusen år och Bibeln har varit en given auktoritet och utgångspunkt för etik, moral och mycket av svensk lagstiftning. När Gustav Vasa höll sitt avskedstal 16 juni 1560 hänvisade han till Bibeln och sa följande:

"Jag tackar Eder, trogne undersåter, att I welat mig till konungslig höghet upphöja, och till en stamfader i Edert kungahus. Ej mindre tackar jag Eder för den trohet och bistånd I mig bewisat uti min regering. Nåd och wälsignelse äro oss rikeligen wederfarna genom Guds ords sanna kunskap och genom timmelig ymnighet, som för ögonen är. Har jag i min tid något godt kunnat uträtta, gifwen derföre Gudi äran! Hwad jag af mensklig swaghet felat, förlåten mig för Christi skull. Jag wet att jag i mångas sinne warit en hård konung. Men de tider skola komma då Sweriges barn skulle wilja rifwa mig opp ur mullen, stode det i deras magt. Jag wet ock, att de Swenske äro snara till att samtycka, sene till att utransaka. Jag förutser, att många willoandar framdeles warda uppkommande. Derföre beder och förmanar jag Eder: Hållen Eder hardt wid Guds ord: Waren öfwerheten hörsamma, sinsemellan enige. Min tid är snart förbi. Ej tarwas mig derom stjernor eller annan spådom. Jag känner i min egen kropp tecknen, att jag snart skall hädanfara. Följen mig då med Edra trogna förböner, och, när jag lagt mina ögon tillsammans, låten mitt stoft hwila i frid!" (Konung Gustaf 1s Afskedstal till Riksens Ständer d. 16 juni 1560)

Läs mer här:https://www.inblick.se/opinion/2020/12/11/2021-ar-bibelns-ar

Inga kommentarer: