12 dec. 2020

Kyrkoårets texter utan kommentarer. Tredje Advent. Tema: Bana väg för Herren

 


Gammaltestamentlig

Jesaja kapitel 29, vers 17-21

Snart, om en liten tid,
skall Libanon bli till en trädgård
och trädgårdar räknas som skog.

Den dagen skall de döva höra
när man läser ur bokrullen,
och de blindas ögon skall se,
fria från dunkel och mörker.

De förtryckta skall ständigt glädjas över Herren,
de fattigaste jubla över Israels Helige.

Ty då är det slut med tyrannerna,
borta är de hänsynslösa,
utplånade alla som hade ont i sinnet,

de som anklagade oskyldiga inför domstolen,
snärjde dem som förde rättvisans talan
och med lögner fällde den som var utan skuld.

Epistel

Första korinthierbrevet kapitel 4, vers 1-5

Vi bör alltså betraktas som Kristi tjänare och som förvaltare av Guds hemligheter.
Nu krävs ju av en förvaltare att han skall visa sig pålitlig.
Men mig är det likgiltigt om ni eller någon mänsklig domstol dömer mig. Inte heller dömer jag mig själv.
Mitt samvete är rent, men det betyder inte att jag är frikänd. Den som dömer mig är Herren.
Fäll därför ingen dom i förtid, innan Herren kommer. Han skall låta ljus falla över det som ligger dolt i mörkret och avslöja allt som människorna har i sinnet. Och då får var och en sitt beröm från Gud.

Evangelium

Matteusevangeliet kapitel 11, vers 2-11

Johannes fick i sitt fängelse höra om Kristi gärningar, och han skickade några av sina lärjungar
för att fråga honom: ”Är du den som skall komma, eller skall vi vänta på någon annan?”
Jesus svarade dem: ”Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser:
att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud.
Salig är den som inte kommer på fall för min skull.”
När de hade gått började Jesus tala till folket om Johannes: ”Vad gick ni ut i öknen för att se? Ett strå som vajar för vinden?
Nej. Vad gick ni då ut för att se? En man i fina kläder? Men de som bär fina kläder finns i kungapalatsen.
Vad gick ni då ut för att se? En profet? Ja, och jag säger er: en som är mer än profet.
Det är om honom det står skrivet: 'Se, jag sänder min budbärare före dig, han skall bereda vägen för dig.'
Sannerligen, ingen av kvinna född har trätt fram som är större än Johannes döparen, men den minste i himmelriket är större än han.

Psaltarpsalm

Psaltaren psalm 146, vers 3-9

Lita aldrig på mäktiga män,
människor som ingen hjälp kan ge.

De ger upp andan och blir jord igen,
då går deras planer om intet.

Lycklig den som har sitt stöd i Jakobs Gud
och sätter sitt hopp till Herren, sin Gud.

Han som har gjort himmel och jord och hav
och allt vad som finns i dem,
han sviker aldrig sina löften.

Han ger de förtryckta deras rätt,
han ger de svältande bröd.
Herren befriar de fångna,

Herren öppnar blinda ögon,
Herren rätar krökta ryggar,
Herren älskar de trogna,

Herren ger främlingar skydd,
stöder faderlösa och änkor
men korsar de ondas planer.

Inga kommentarer: