20 dec. 2020

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 20 december

 

(Bilden är inte från Västerås i år även om jag spelade "I´m dreaming of a white Christmas")

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Veckorna går fort. Då jag skriver nästa söndagsmorgon kommer julhelgen att vara ett minne blott. 

I början av veckan blev jag inkallad till en bibelstudiegrupp i Stockholm. Om jag förstod det rätt var det människor från olika församlingar i Stockholm som samlas varje måndag för att studera Bibeln. Deltagarna var huvudsakligen unga vuxna. Ja det fanns väl även några äldre vuxna i gruppen. 

Just nu studerar de Uppenbarelseboken och kände kanske att de kört fast i alla symboler och bilder. Det finns naturligtvis många saker att köra fast på i Uppenbarelseboken. Då man till exempel stöter på en pansarklädd gräshoppa med en kulspruta kan man verkligen börja undra vad Gud egentligen vill säga.

Men hela idén med boken är ju egentligen inte att dölja något utan att uppenbara något. Det är ju därför den heter Uppenbarelseboken. Man brukar också säga att det är en apokalyptisk bok. Apokalyps är grekiska och betyder just Uppenbara. Och vad den vill uppenbara är helt enkelt hur det ska gå i den sista tiden på väg mot en ny himmel och en ny jord.

Det var en stimulerande uppgift att undervisa en så engagerad grupp. De var verkligen hungrande efter att studera och förstå vad Gud vill säga genom Uppenbarelseboken. Hela bibelstudiet var förstått digitalt och deltagarna satt hemma hos sig själva.

Senare i veckan var det min tur att stå vid julgrytan. Jag började passet med att alldeles ensam spela på min kornett: "Jag drömmer om en vit jul...". Så fort jag hade spelat färdigt började det regna. Det verkade vara lite fel på kommunikationen uppåt. Det var ju inte precis det jag hade bett om då jag spelade.

Det regnade sedan hela passet, men tiden gick väldigt fort eftersom jag fick vara med om spännande samtal om kristen tro och hur man blir en kristen. 

Vår ledarutbildning i lärjungaträningsprogrammet börjar gå mot sitt slut. Nästa vecka är den sista veckan. Och fastän det är mitt i julfirandet förväntas deltagarna föra loggbok över sin dagliga stilla stund med Herren och dessutom skriva ett bibelstudium.

En av drivkrafterna bakom rupeba är att stimulera Guds folk att läsa Guds ord. Det försöker vi göra genom UTMANINGEN och på flera andra sätt. Men vi ivrar också för att sprida läsvärd kristen litteratur och att erbjuda böckerna till ett lägre pris än vad de normalt kostar. För det mesta lyckas vi med det. Under adventstiden har vi erbjudit en bok varje dag med 15% rabatt. De resterande dagarna av advent får du välja fritt från vår webbshop, en bok om dagen med 15% rabatt under tiden 21-24 december. Det är bara att gå in i vår webbshop och se dig omkring. Du finner den på www.rupeba.se under knappen "webbshop". En bok om dagen till 15% rabatt tills lagret tar slut.

Med önskan om en välsignad julhögtid
Peter Baronowsky

 

Inga kommentarer: