14 apr. 2009

Är Gardells lära kristen?

Det finns gränser för vad som kan betecknas som kristet. All tro på Gud är inte kristen. Jag tror inte att en troende muhammedan skulle beteckna sig som kristen. Inte ens alla som citerar Bibeln är kristna. Djävulen citerar Bibeln flera gånger då han frestar Jesus i öknen (Matt 4). Men jag tror inte att någon vill beteckna djävulen som kristen.

Alla människor har naturligtvis en avgränsning av vad som kan betecknas som kristet. Ett begrepp utan avgränsingar mot andra begrepp blir meningslöst. Vi kan sätta gränserna på olika sätt, men alla måste vi någonstans ha sådana gränser.

Då Jonas Gardell i sin bok "Om Jesus" kommer fram till en lära som förmodligen inte omfattas av någon kristen kyrka på jorden, måste man fråga sig om det är ett kristet budskap Gardell för fram, eller om det är en helt ny religion.

Ett annat evangelium
Bibeln varnar med starka ord för människor som förkunnar "ett annat evangvelium" (Gal 1:6-9).

Stefan Gustavsson, teolog och generalsekreterare för Svenska Evangeliska Alliansen, intervjuas i Världen i Dag om Gardell: "– Han utgår från att vi bara kan negligera informationen i evangelierna. Därmed blir Gardell fri att rekonstruera en ”historiens” Jesus. Det blir väldigt subjektivt då han inte har någon kunskap att utgå från när han ska göra sin rekonstruktion.
Enligt Gustavsson är det uppenbart att Gardell har en personlig agenda med sin bok. På många punkter lämnar Gardell diskussionen om källmaterialet och forskningen och börjar predika – med påtaglig glöd – ett eget evangelium."

Stefan Swärd, ordförande i Evangeliska frikyrkan, skriver i sin blogg som svar på kommentarer han fått: "En del reagerar på att jag placerar Gardells Jesustolkning utanför den kristna sfären.
Min hållning är i princip att tappar vi bort Nya Testamentet som orienteringspunkt för vad som är kristet, då kan vi hamna i vad som helst. Muslimerna tror också på Jesus, och ser honom som en unik profet, men räknas inte alls som kristna, och vill inte göra det. Samma sak är det med Jehovas vittnen, som bekänner sig till Bibeln mycket striktare än vad Gardell gör, men som förnekar Jesu gudom och treenighetsläran, och så vitt jag vet finns det ingen kristen kyrka som erkänner Jehovas vittnen som kristen kyrka. Så gränsdragningarna mellan vad som är kristet eller inte möter oss redan i Nya Testamentet, och vi har det även i modern kyrklig praxis. Och jag vill nog påstå att muslimernas Jesustro är mer distinkt än Gardells mycket vaga Jesustolkning"

Ulf Ekman, pastor i Livets Ord, skriver i sin blogg: "Gardell är inte den förste som i gammal liberalteologisk anda vill radera bort både den klassiska tron, det bibliska dokumentationen och den kristna moralen . Han ger inte mycket för de klassiska trosbekännelsernas förklaringar av Kristi gudom. Han verkar inte gilla någonting alls, förutom sin egenhändigt ihopsnickrade avbild av Jesus som tyvärr inte har så mycket med kristen tro att göra."

Stanley Sjöberg, känd frikyrkoprofil, skriver i Hemmets Vän: "Jonas Gardell försöker nu i sin nyutkomna bok ”Om Jesus” föreställa sig Jesus som en ömklig gestalt utan större begåvning, tandlös, analfabet, en ”lantis” utan något större inflytande. Gardell ser ”bilden av den korte, tandlöse träarbetaren märkt av fattigdom och nedsliten av hårt arbete… bokligt obildad, han lät också som en lantis” (sidan 87).
Jonas Gardell menar att den Jesus som beskrivs i Nya testamentet var lika mycket en syndare som alla vi andra människor. På sidan 71 i sin bok skriver Gardell så här: ”Att Jesus döptes var ett generande faktum för den kristna kyrkan… vad för synder det var som Jesus ville bli renad från vet vi naturligtvis inte… Faktum kvarstår. Jesus låter döpa sig. Han ansåg sig behöva förlåtelse för sina synder, han ansåg sig behöva den rening som Johannes dop gav.” Med de orden bryts Jonas Gardells tillhörighet till kristendomen och han går sedan vidare in i beskrivningen av en ny religion utan någon Gudsrelation."

Ovanstående citat betecknar Gardells lära som "ett eget evangelium", "utanför den kristna sfären", "en avbild av Jesus som tyvärr inte har så mycket med kristen tro att göra", "en ny religion".

I en kommentar till ett av mina tidigare blogginlägg på Blod och Eld gör signaturen "Storm" en genomgång av hur Gardells bok skiljer sig från kristen tro och lära.
"-Det är uppenbart att Gardell inte ser Bibeln som Guds ord, evangelierna är bara mänskliga dokument, skrivna av människor med en egen agenda och speciella syften. Kan börja direkt med att citera J.G "Kristi kors är ett trolleritrick från Guds sida" (sidan 31)
-Gardell förnekar Jesu gudom utan menar att Jesus som Gud har skapats efterhand av den kristna kyrkan.
-Synen på Guds dom. Gardell avvisar Gud som domare och Jesus som domare. Det var efterhandskonstruktioner som kyrkan lade till. s. 144, 145: Människan måste själv välja vilken Gud hon åkallar, vad hon söker och förväntar sig av Gud.
-Jesu död och uppståndelse. Gardell skriver på s. 221: “Varför dödades Jesus? För att han skulle försona världens brott och synder? För att det var en del av Guds märkliga och hemliga plan att frälsa mänskligheten? För att han skulle låsa upp dörren till dödsriket och släppa de döda fria? Allt det där är efterkonstruktioner som försöker hitta en mening, något meningsfullt, med Jesu död?”.
-Synden, omvändelsen och förlåtelsen."

Även med en vidsynt definition på kristendom har jag svårt att få Gardells lära att passa in i kristendomsbegreppet. Till och med det mest centrala i den kristna tron, att Jesus dog på korset för att vi skulle få förlåtelse och av nåd gå fria, avfärdas av Gardell. Gardell faller offer för det postmoderna tänkandet att allt är lika rätt. Det finns ingen synd. Och finns det ingen synd, så dog Jesus på korset helt i onödan.

peppebaron

Inga kommentarer: