Världen i dag skriver under rubriken Samfund överväger avsäga sig vigselrätt:
"Den nya äktenskapslagen som riksdagen beslutade om i onsdags träder i kraft den 1 maj. Då rivs också lagen om registrerat partnerskap upp. EFK överväger nu att avsäga sig vigselrätten. Övriga samfund vill dock hålla ut så länge som möjligt.
Evangeliska frikyrkans (EFK) styrelse har föreslagit att samfundet ska avstå från vigselrätten. Dagen efter riksdagsbeslutet arrangerade samfundet ett rådslag om konsekvenserna av den nya lagen då ett 30-tal pastorer och medarbetare diskuterade om EFK ska avsäga sig vigselrätten.– Det var ett förberedande samtal med en inventering av möjliga ställningstaganden men ämnet måste också utredas mer. Frågan kommer att avgöras på vårt representantskapsmöte den 16 maj, säger Øyvind Tholvsen, pastor och församlingsutvecklare, som ingick i planeringsgruppen för rådslaget.
Tholvsen vill dock ha en ekumenisk samordning om fler samfund väljer att avsäga sig vigselrätten. Men EFK kanske blir ensamma. Förre pingstföreståndaren Sten-Gunnar Hedin, som är ansvarig för pingstförsamlingarnas hantering av vigselnämndsfrågorna, stödde förslaget om en civilrättslig registrering, men anser att man i nuläget ska avvakta."
Bengt Malmgren tar upp frågan i sin blogg. Bengt ser framför sig en utveckling där det blir en skiljelinje inom svensk kyrklighet med å ena sidan Svenska kyrkan och delar av frikyrkligheten som kommer att anpassa sig till den nya lagstiftningen och viga samkönade par, och å andra sidan den katolska kyrkan, de ortodoxa kyrkorna och den evangelikala, bibeltroende delen av frikyrkligheten som avsäjer vigselrätten och vägrar att hantera den nya lagstiftningen inom kyrkans ram.
Bengt skriver:
"Frikyrkligheten går förmodligen samma utveckling till mötes, en "modernistisk" del som tar till sig de nya värderingarna, och en karismatisk och evangelikal del som håller fast vid den traditionella kristna synen på äktenskapet.
Jag tror vi får se helt nya gränslinjer i det ekumeniska landskapet. Katolska kyrkan, Ortodoxa kyrkorna, och de mera traditionalistiska, karismatiska och evangelikala delarna i Svenska kyrkan och frikyrkorna kommer att fortsätta att söka ett nära ekumeniskt samarbete inom ramen för den gemensamma visionen om en enad kyrka. Å andra sidan har vi en politikerstyrd samhällsanpassad kyrka som är antiekumenisk och kritiskt inställd till de kristna som vill bevara traditionell kristen tro."
Bengt skriver vidare att det är otänkbart för den katolska kyrkan att ändra sin lära och praxis eftersom äktenskapet inom katolska kyrkan är ett av sju sakrament. Och katolska kyrkans tro kan inte förändras genom beslut i den svenska Riksdagen.
En trolig utveckling är att äktenskapet inom några år regleras civilrättsligt och att kyrkorna helt självständigt bestämmer vilka ceremonier man vill erbjuda. Det är knappast rimligt att kyrkan ska ägna sig åt myndighetsutövning å statens vägnar.
peppebaron
"Den nya äktenskapslagen som riksdagen beslutade om i onsdags träder i kraft den 1 maj. Då rivs också lagen om registrerat partnerskap upp. EFK överväger nu att avsäga sig vigselrätten. Övriga samfund vill dock hålla ut så länge som möjligt.
Evangeliska frikyrkans (EFK) styrelse har föreslagit att samfundet ska avstå från vigselrätten. Dagen efter riksdagsbeslutet arrangerade samfundet ett rådslag om konsekvenserna av den nya lagen då ett 30-tal pastorer och medarbetare diskuterade om EFK ska avsäga sig vigselrätten.– Det var ett förberedande samtal med en inventering av möjliga ställningstaganden men ämnet måste också utredas mer. Frågan kommer att avgöras på vårt representantskapsmöte den 16 maj, säger Øyvind Tholvsen, pastor och församlingsutvecklare, som ingick i planeringsgruppen för rådslaget.
Tholvsen vill dock ha en ekumenisk samordning om fler samfund väljer att avsäga sig vigselrätten. Men EFK kanske blir ensamma. Förre pingstföreståndaren Sten-Gunnar Hedin, som är ansvarig för pingstförsamlingarnas hantering av vigselnämndsfrågorna, stödde förslaget om en civilrättslig registrering, men anser att man i nuläget ska avvakta."
Bengt Malmgren tar upp frågan i sin blogg. Bengt ser framför sig en utveckling där det blir en skiljelinje inom svensk kyrklighet med å ena sidan Svenska kyrkan och delar av frikyrkligheten som kommer att anpassa sig till den nya lagstiftningen och viga samkönade par, och å andra sidan den katolska kyrkan, de ortodoxa kyrkorna och den evangelikala, bibeltroende delen av frikyrkligheten som avsäjer vigselrätten och vägrar att hantera den nya lagstiftningen inom kyrkans ram.
Bengt skriver:
"Frikyrkligheten går förmodligen samma utveckling till mötes, en "modernistisk" del som tar till sig de nya värderingarna, och en karismatisk och evangelikal del som håller fast vid den traditionella kristna synen på äktenskapet.
Jag tror vi får se helt nya gränslinjer i det ekumeniska landskapet. Katolska kyrkan, Ortodoxa kyrkorna, och de mera traditionalistiska, karismatiska och evangelikala delarna i Svenska kyrkan och frikyrkorna kommer att fortsätta att söka ett nära ekumeniskt samarbete inom ramen för den gemensamma visionen om en enad kyrka. Å andra sidan har vi en politikerstyrd samhällsanpassad kyrka som är antiekumenisk och kritiskt inställd till de kristna som vill bevara traditionell kristen tro."
Bengt skriver vidare att det är otänkbart för den katolska kyrkan att ändra sin lära och praxis eftersom äktenskapet inom katolska kyrkan är ett av sju sakrament. Och katolska kyrkans tro kan inte förändras genom beslut i den svenska Riksdagen.
En trolig utveckling är att äktenskapet inom några år regleras civilrättsligt och att kyrkorna helt självständigt bestämmer vilka ceremonier man vill erbjuda. Det är knappast rimligt att kyrkan ska ägna sig åt myndighetsutövning å statens vägnar.
peppebaron
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar