16 jan. 2011

Söndagsmorgon på väg hem till Riga - 16/1

Det har varit en ovanlig vecka. Vi har haft semester. Lämnat arbetet i Riga och bara kopplat av. Visserligen har vi haft daglig kontakt med arbetet genom att skriva och svara på mejl i olika ärenden, men det har ändå varit avkoppling.
Jag har haft tid att läsa. Både läsning till nytta och till förströelse. Jag började med att läsa
-”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” av Jonas Jonasson. En dråplig berättelse om en hundraårings äventyr efter flykten från ”hemmet”, varvat med hans upplevelser under hela 1900-talet. Därefter läste jag
-”People first- Building lives and passing on a legacy”, en bok i ledarskap av Jack Lannom. Den bygger mycket på positiv förstärkning och att en ledare bör vara en som finner ”rätt” och inte bara en som finner ”fel” hos sina medarbetare. Nästa bok är en bok som jag läst tidigare
-”Kristen på tröskeln till 2000-talet”, en bok av John Stott. Och även om det var några år sedan vi passerade tröskeln till 2000-talet, så finns det mycket att lära av den boken. Jag kommer att återkomma till den boken här på hemsidan. Den sista boken jag läste var
-”Bortom havet” av Deidre Purcell. En förströelseroman i John Grisham-stil

Våra kulturella utsvävningar har även lett oss att se en film. Då vi talade med kadetterna förvånade de sig att vi inte hade sett någon av Narnia-filmerna. För att råda bot på detta allvarkiga kunskapsglapp fick vi låna en DVD-film med den första Narnia-filmen av C.S. Lewis. Den var bra. Det lär finnas fler. Vi ska fråga kadetterna då vi kommer tillbaka.

Under veckan har vi också fått ett dödsbud. Det är Ruts moster Karin som har gått bort. Men det är väl rättare att säga att hon har gått hem. Hon föddes 1911 och dog 2011. Hon hann nästan bli hundra år. Hon var den som levde längst i en syskonskara på sju. Fyra av dem var Frälsningsofficerare och de tre övriga var mycket aktiva i andra församlingar. Moster Karin var organist i många år i Missionshuset i Vallby i Blekinge.

Nu är vi på väg hem och beräknar angöra Rigas hamn på måndag morgon. Då är vi inne på en ny arbetsvecka.

Jag önskar att det ska bli en välsignad vecka för dig!
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: