31 aug. 2020

UTMANINGEN 31 aug - 1 Sam 25

BUNDEN MED LIVETS BAND

Bibelläsning: Första Samuelsboken 25
Läs bibeltexten här

"Om någon står upp för att förfölja dig och vill döda dig, skall min herres liv vara bundet med livets band hos Herren, din Gud."  (1 Sam 25:29 FB)

Abigail går in och räddar situationen då hennes man, Nabal, gör bort sig totalt. David var på väg att utrota Nabals släkt, då Abigail träder emellan och talar ord från Gud till David.

Hon säger till David att hans liv är bundet till Herren med livets band (vers 29). Vilket fantastiskt uttryck! Att vara bunden med livets band till Gud. Att ha en fast punkt i tillvaron som man är ihopbunden med. Alla som inte är sammanbundna med Gud svävar fritt utan riktning i en tillvaro utan mål. Och ännu värre: man kan till och med vara hopbunden med det onda och gå den ondes ärenden.

Vilken förmån att vara bunden fast vid Jesus. Thorvald Löwö uttrycker det så här i en sångvers:
"
Jag är bunden fast vid Jesus, bunden fast med kärleksband, intet mäktar nu att skilja, mig ifrån min Jesu hand. Hans är nu min hela vilja, jag är hans, ett ringa barn. Jag av nåd är härligt frälsad frigjord ut ur satans garn."

- Mannakorn att tugga på under dagen: "Bunden fast vid Jesus"
____________________
Innehåll:- Vers 1-13
Nabal avvisar Davids sändebud. 
- Vers 14-35
Nabals hustru, Abigail, går ut med gåvor till David med bön om att David inte ska förgöra Nabal och hans släkt. 
- Vers 36-43
Nabal får slag och dör. David tar Abigail till hustru

Kommentar:

David blir avsnäst av Nabal och ger sig iväg med sina män för att hämnas och döda Nabal och hans män. Det ser ut som om David har glömt bort sin princip från förra kapitlet "HERREN skall döma mellan mig och dig, och HERREN skall hämnas mig på dig, men min hand skall inte komma vid dig". (1 Sam 24:12).

Nu är David beredd att ta saken i egna händer istället för att vänta på Herren. David är på många sätt en förebild på Kristus, men vi ser i hans liv att han också kunde begå fruktansvärda handlingar.

Men Abigail kommer till David och talar ord från Herren in i Davids liv. David förstår plötsligt hur illa han varit på väg att handla och tackar Abigail för att hon hindrat att David skulle dra på sig blodskuld (vers 13). David ser också Herrens hand bakom Abigails ord och tackar också Herren (vers 12).

Till eftertanke:
Hämnden är ljuv, säger ordspråket. Men hämnden är normalt allt annat än ljuv. Hämnd är något man gör för att någon annan gjort något mot oss. Då vi har hämnats kommer han antagligen att svara med samma mynt, och så är den negativa nedåtgående spiralen igång.

Nästa gång någon säger något negativt eller gör något negativt mot dig, rusa inte blint iväg för att ge igen. Om du lyssnar riktigt noga kan du kanske höra Herren tala till dig med ord som liknar Abigails, som vill hindra dig att göra något som du senare hade fått ångra.


Du får sätta din tillit till Gud och sjunga med i versen: "Jag är bunden fast vid Jesus, bunden fast med kärleksband, intet mäktar nu att skilja, mig ifrån min Jesu hand. Hans är nu min hela vilja, jag är hans, ett ringa barn. Jag av nåd är härligt frälsad frigjord ut ur satans garn."

Inga kommentarer: