29 aug. 2020

UTMANINGEN 29 aug - 1 Sam 23

"DÅ FRÅGADE DAVID HERREN"

Bibelläsning: Första Samuelsboken 23
Läs bibeltexten här

"Då frågade David Herren än en gång och Herren svarade honom" (1 Sam 23:4 FB)

David är på flykt för sitt liv. Mycket av hans liv går ut på undkomma Saul. I allt David gör är han beroende av Guds ledning. I de tretton första verserna av kapitlet ser vi hur David fyra gånger frågar Herren om hur han ska göra (vers 2, 4, 11,12). David litar inte bara på sitt eget omdöme, i allt han gör är han beroende av Gud.

Hur är det i mitt liv? Lever jag mitt liv efter mitt eget huvud eller är jag beroende av Gud i mitt vardagsliv?

Det mest fantastiska livet är att leva i Guds plan med mitt liv. Att uppleva att få gå i "
förberedda gärningar" (Ef 1:10) är att verkligen leva. Gud har en plan för varje människas liv. Så många människor missar den planen därför att de inte gör som David: "Då frågade David Herren än en gång och Herren svarade honom". 

- Mannakorn att tugga på under dagen: Lever jag mitt liv efter mitt eget huvud eller är jag beroende av Gud i mitt vardagsliv?
_______________
Innehåll:- Vers 1-13
David rädda staden Keila från filisteerna trots att han själv är förföljd av Saul.
- Vers 14-28
David i öknen på flykt undan Saul.


Kommentar:
Då Saul dödade de 85 prästerna var det bara en som lyckades fly. Han hette Ebjatar och han tog sin tillflykt till David (22:20). 

Då David skulle fråga Gud bad han Ebjatar hämta sin efod. Efoden var en färggrann prästdräkt med en bröstplåt där tolv fastsydda ädelstenar representerade Israels tolv stammar. På efoden fanns också en ficka med stenarna urim och tummin, genom vilka man sökte svar (ja eller nej) från Gud (2 Mos 28:30).

Någon gång under Davids flykt i öknen (vers 14-28), skrev han Psalm 63 om sin gudslängtan.

Under flykten i öknen kom några sifiter till Saul och talade om var David höll sig gömd (vers 19). Vid detta tillfälle skriver David Psalm 54.

Saul fick sedan ett bud om att filisteerna hade ryckt in i landet. Saul slutade då förfölja David för den här gången (vers 27-28).

Till eftertanke:
Gud var verkligen en levande verklighet i Davids liv. Han gjorde ingenting utan att först fråga Gud. 

- Hur lever du ditt vardagsliv i förhållande till Gud?

Läs de två psalmer som David skrivit under flykten i öknen (Psalm 63 och 54).
- Hur skulle du beskriva Davids förhållande till Gud?
- Hur är dina böner jämfört med Davids?

Inga kommentarer: