14 aug. 2020

Sju dagar omkring Guds namn - Dag 5 Jehova – Tsidkeenu = Herren är min rättfärdighet

Bibeltext: Jeremia 23:5–6

Nyckelvers:

”I hans dagar ska Juda bli frälst och Israel bo i trygghet, och detta är det namn man ska ge honom: Herren vår rättfärdighet.” (Jer. 23:6)


I denna Bibeltexten i gamla testamentet finner vi ännu en profetia om Jesus. Texten är inte bara en beskrivning av Herrens egenskaper - att han är rättfärdig, men den talar om att rättfärdighet är något som Herren ger till sitt folk. Den som tror på Jesus får räkna sig som rättfärdig inför Gud. Detta är också tydligt i Jesajas profetia om Jesus, som vi kan läsa i Jesaja kapitel 53:

”Min tjänare, den rättfärdige, ger rättfärdighet åt många och bär deras skuld.” (Jes. 53:11, 2000)


Jesus vill att vi ska hungra och törsta efter rättfärdighet, och han lovar salighet till den som gör det. Och han lovar faktiskt att vi ska få vår längtan stillad.

Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, för de ska bli mättade. (Matt. 5:6)


Jesus talar också om att mänsklig rättfärdighet inte är nog. För att komma in i himmelriket krävs det något mycket mer.

”För jag säger er: Om inte er rättfärdighet går långt över de skriftlärdas och fariséernas, kommer ni aldrig in i himmelriket.” (Matt. 5:20)


Jesus visar oss att vi er helt beroende av Hans nåd om vi ska få del av den rättfärdighet som värd någonting.  I Lukasevangeliet talar han om detta:

 "Två personer gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre tullindrivare. Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor: roffare, brottslingar, äktenskapsbrytare eller som den där tullindrivaren. Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag får in.

Men tullindrivaren stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen, utan slog sig mot bröstet och bad: Gud, förlåt en syndare som mig. Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Var och en som upphöjer sig ska bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig ska bli upphöjd." (Luk. 18:10 - 14)


Vi får del av Guds rättfärdighet genom att tro på Gud och på det han har sagt. Farisén framhävde och litade på sin egen rättfärdighet, men tullindrivaren kastade sig på Guds nåd och det gav honom rättfärdighet.  

Paulus skriver på flera ställen om att rättfärdigheten blir vår genom tro.  

”Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, juden först men också greken. I evangeliet uppenbaras rättfärdighet från Gud, av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige ska leva av tro. (Rom. 1:16-17)

«Min rättfärdige ska leva av tro.» (Hebr. 10:38)


Tanke för dagen:

I dag vill jag tacka för att jag får tro att din rättfärdighet kan bli min om jag bara litar på Jesu försoningsverk och hans nåd.

Inga kommentarer: