12 aug. 2020

Dagens andakt 12 augusti



”Bättre en pojke fattig och förståndig, än en kung som är gammal och dåraktig, en som inte längre har vett att ta varning.” (Pred 4:13)

Allt liv förändras. Den späda försommargrönskan övergår stilla i högsommarens prunkande färger. Knoppar slår ut i underbar prakt för att inom kort vissna och falla av. Högsommar övergår i höst och livet går i vila. Allt som lever förändras.
Om jag vill leva det nya livet i Kristus, måste jag vara villig till förändring, även om förändringen innebär smärta. Karin Boye skriver ”Visst gör det ont när knoppar brister…”. Så är det i naturen. Så är det i mitt kristna liv. Men den som inte längre är formbar är död.

BÖN
Bevara mig Gud från att bli så dåraktig att jag inte längre vågar förändring. Hjälp mig att lyssna på dina varningar och låta mig omformas alltmer efter din vilja för mitt liv.

Inga kommentarer: