5 aug. 2015

Helig Mark Vägen till Helighet

- David Wilkerson (jan 1998) -

Gamla Testamentet r fullt av speglingar och skuggor av nytestamentliga sanningar. Närhelst jag har svårt att försöka förstå en sanning i det Nya Testamentet går jag tillbaka till dess förespegling i det Gamla Testamentet. Faktum är att jag inte tror att det finns en enda händelse eller berättelse i det Gamla Testamentet som inte är sprängfylld av verklig sanning även för oss som lever i det nya förbundet.


Min predikande farfar sa en gång till mig: "David, skall du predika om karaktär måste du gå till Gamla Testamentet. Där finner du all undervisning om karaktär." Jag tror att han hade rätt.
Ett sådant exempel är berättelsen om Mose vid den brinnande busken. Jag skulle vilja titta lite närmare på just den berättelsen - för här ser jag ett djup av nytestamentlig sanning när det gäller ämnet helighet.


Den första frågan vi måste ställa oss är - hur blir vi heliga inför Gud? Vi ser i Nya Testamentet att vi är kallade att vara heliga, "såsom Gud r helig". "Han som har kallat er är helig. Därför skall också ni vara heliga i hela er livsföring. Det står ju skrivet; Heliga skall ni vara, ty jag r helig." (1 Pet 1:15-16) Med andra ord, "det står skrivet, upptecknat, beslutat en gång för alla; vi skall vara heliga, såsom vår Gud är helig!"




Avsnittet ligger ute på nätet på svenska, men utan boktäverna å, ä och ö, vilket gör det nästan oläsligt. Jag har kompletterat texten med de bokstäver som fattas, men jag får inte publicera artikeln enligt copyrightbestämmelserna. Jag får däremot skicka ut den som e-post.

Vill du ha artikeln i din mejl-låda kan du skicka ett mejl till info@rupeba.se, och skriva "Wilkerson" som ärendemening. (Du som redan anmält dig behöver inte göra det igen).

Din e-postadress kommer jag bara att använda till utskick av artiklarna från David Wilkerson en gång i veckan.


/PB

Inga kommentarer: