23 aug. 2015

Tidig söndagsmorgon den 23 augusti

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen och jag vaknar upp efter en semestervecka i sydligare nejder. Den gångna veckan har det blivit mycket sittande på stranden och sittande vid poolen. Och då blir det mycket läst och en hel del skrivet.

Den gångan veckan har jag skrivit färdigt en ny bibelstudieserie om Första Thessalonikerbrevet. Eventuellt fortsätter jag med Andra Thessalonikerbrevet. Under hösten kommer serien på hemsidan som veckans bibelstudium.

Trots semester har det blivit en del mejl-konversationer om planeringen för hösten. Den börjar bli fullbokad nu. Jag återkommer till det nästa söndag som blir den sista i semestern.

Som sagt blir det en hel del läsning och här kommer en del av det jag läst.

Först och främst läser jag naturligtvis Bibeln. Jag läser tillsammans med många andra bibelläsningsplanen för Bibeln på ett år. Det gör jag förstås hela året, men under semestern har jag tagit rikligt med tid till bibelläsningen. Jag tycker nog att man bör läsa hela Bibeln varje år, även om jag själv inte uppfyller det varje år. Det är viktigt som kristen att ta sig tid att lyssna till vad Gud säger i sitt Ord.

Pasientskaden är en bok som jag läst på norska. Under Storefjell-festivalen träffade vi författaren Tore Bakken och han gav oss sin bok. Den är en roman som på ett mycket engagerande sätt beskriver vad som sker då man från läkare får recept på mediciner som är vanebildande, biverkningarna av medicinerna och den hårda kampen för att sedan bli fri sitt beroende av medicinerna. Jag blev väldigt berörd av boken och rekomenderar den starkt.
   Här kommer några ord ur förordet: "Romanen handler om den talentfulle forretningsmannen Kristen Hansen. Etter et konfliktfylt ekteskap som ender med skilsmisse, etablerer han seg med en ny og krevende salgsjobb i Oslo. Der opplever han for første gang i sitt liv at helsen svikter. Han oppsøker lege for å be om hjelp og møter i begynnelsen av sykdomsperioden en lege som tilsynelatende gjør alt hva han makter for å hjelpe ham.
Historien setter søkelyset på den stadig økende bruken av psykofarmaka i livskriser og andre vanskeligheter som hører livet til. Vi lever i et samfunn hvor det er vanskelig å snakke åpent ut om personlige problemer, og da blir det lett å ty til nervemedisin for å takle livets utfordringer. Etter manges mening er dette et problematisk, skambelagt og komplekst tema. Arenaen er stort sett overlatt til fagmiljøet og legemiddelprodusentene og i alt for liten grad kommer hovedpersonene – pasientene – til orde med sine erfaringer og synspunkter."

En annan bok som jag läser är A Field for Exploits, Training Leaders for the Salvation Army. Det är Stephen Court i Kanda som sammanställt boken. Fyra gånger under sin historia - 1925, 1951, 1974 och 2001 - har Frälsningsarmén organiserat internationella utbildningskonferenser som har samlat de  bästa ledarutvecklarna från hela världen för att diskutera och lära om de bästa sätten att utbilda ledare inom rörelsen.
   Boken består av ett antal föreläsningar från dessa internationella utbildningskonferenser. Här kan man få del av föreläsningar från ett antal av Frälsningsarméns generaler: Bramwell Booth, Florence Booth, Albert Osborn,  Erik Wickberg, Arnold Brown, Eva Burrows, Paul A. Rader.
   Förutom generalerna återfinns bland talarna, den tidigare ledaren för Frälsningsarmén i Norge, dåvarande kapten Clive Adams.
   En mycket intressant bok som ger en bra inblick i frälsningsarmétänkande under en lång följd av år. 

En tredje bok som jag läser är Be the Leader you were meant to be, också den på engelska. Den är skriven av Leroy Eims som var en av ledarna i Navigatörerna.
   Enkel och klar undervisning på typiskt Navigatör-sätt. Strukturerat och pedagogisk.
   Boken handlar om vad som krävs för att vara en ledare i Guds rike och hur man kommer dit.


Jag har också läst en bok på svenska. Erik Bernspångs kommentar av Första och Andra  Tessalonikerbreven. Den trycktes 1980. Datorer var 
sällsynta på den tiden så jag har inte kunna finna någon bild på boken, men här är ett foto.
   Det finns ett antal exemplar som går att köpa på nätet och den finns att låna på Stockholms Stadsbibliotek.
   Erik Bernspångs kommentarserie är lättillgängliga för bibelläsaren som vill tränga lite djupare in i texten. 

Men just nu är det söndagsmorgon och vi ska snart bege oss till Frälsningsarmén på den ort där vi är för att vara med och fira gudstjänst.

Jag önskar dig en välsignad kommande vecka!
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: