19 aug. 2015

Varför är det så svårt för kristna att be?

David Wilkerson Maj 1998

Jag har blivit helt ställd en tid över att ett problem hänger sig kvar i församlingen år efter år - och det bekymrar mig djupt. Problemet är, varför är det så svårt för kristna att bedja?

Skriften gör det klart att svaret på allting i våra liv är bön blandat med tro. Aposteln Paulus skriver, "Gör er inga bekymmer, utan när ni kallar och ber, tacka då Gud och låt honom få veta alla era önskningar" (Filipperbrevet 4:6). Paulus säger " Sök Herren i varje område av ditt liv. Och tacka honom i förväg för att Han hör dig!"

Paulus betonar tydligt: Bed alltid först! Bön är inte något vi ska ta till i sista hand - efter att vi gått till våra vänner först, sedan till pastorn eller själavårdaren för att slutligen knäböja. Nej - Jesus uppmanar oss, " Sök först Guds rike och hans rättfärdighet så skall ni få allt det andra också."(Matteus 6:33). Vi ska gå till Herren först - innan vi går till någon annan!

Det sliter i hjärtat när jag läser de brev som sänds till vår församling från mängder av nedbrutna kristna. Familjer slås sönder, par skiljer sig, människor som varit Kristi trogna efterföljare i åratal lever nu i fruktan och nederlag. Var och en av dessa människor har blivit övervunna av något - synd, depression, världslighet, girighet. År efter år och deras problem ser bara ut att bli värre.

_________________________

Avsnittet ligger ute på nätet på svenska, men utan boktäverna å, ä och ö, vilket gör det nästan oläsligt. Jag har kompletterat texten med de bokstäver som fattas, men jag får inte publicera artikeln enligt copyrightbestämmelserna. Jag får däremot skicka ut den som e-post.

Vill du ha artikeln i din mejl-låda kan du skicka ett mejl till info@rupeba.se, och skriva "Wilkerson" som ärendemening. (Du som redan anmält dig behöver inte göra det igen).

Din e-postadress kommer jag bara att använda till utskick av artiklarna från David Wilkerson en gång i veckan.

/PB

Inga kommentarer: