21 dec. 2013

Tidig söndagsmorgon på Jelöy

Veckorevy från min personliga utkikspunkt på livet

Söndagsmorgon igen. Detta är det näst sista "Söndagsmorgon" jag skriver detta år. Jag har inte räknat, men det är väl troligt att det blivit 52 inlägg skrivna under året under denna vinjett.

Under veckan fick vi ett mail från Vineta, den nya kårledaren i Bauska, Lettland. Vineta blev ordinerad till frälsningsofficer i början av december och hennes första order blev som kårledare i Bauska. Hon är inte helt ny för kåren eftersom hon hela höstterminen gjort sin kadettpraktik som assistent på kåren i Bauska. Vineta skickade med några bilder på den nya kårlokalen som håller på att byggas i Bauska.
En ny kårlokal i Bauska börjar ta form
Det har varit en lång och omständig procedur att komma till byggstart, men nu är det i alla fall på gång. Stort grattis till kåren i Bauska.

Vakt vid julgrytan
Under veckan har jag också tagit mig tid att stå vid julgrytan vid ett köpcentrum i Moss. Jag slås av den stora givmildheten då folk ser Frälsningsarméns julgryta. Många säger också några uppmuntrande ord om vad Frälsningsarmén gör. Detta trots att det, som vanligt, samtidigt valsar runt kommentarer i dagspressen om en homosexuell person som lever i ett parförhållande som inte fick bli sekreterare i en av våra kårer. Det har resulterat i att flera kändisar som normalt hjälper till vid julgrytorna har beslutat att inte stödja Frälsningsarmén längre. De flesta rubrikerna i dagspressen är helt felaktiga, men det är väl rubrikerna folk läser.

Men det verkar som om detta inte påverkar folks vilja att stödja Frälsningsarmén. Det bara ökar år från år. Förra året blev resultatet av julgryteinsamlingen i Norge över 50 miljoner kronor, om jag inte minns fel.

Veckan som gått har också varit julfesternas vecka. Vi har inte hunnit gå på alla fester vi inbjudits till, men en höjdpunkt var naturligtvis middagen och konserten på Jelöy Folkehögskola. Det var 25 år sedan vi var på den tillställningen senast. Det var fantastiskt roligt och lite ovant att vara där som åskådare och inte som medverkande.
Julkonsert på Jelöy Folkehögskole
Du kan få avnjuta hela konserten HÄR...

En annan höjdpunkt är att äldste sonen med familj är här under helgen för att fira jul tillsammans med oss och tillsammans med näst äldste sonen med familj som bor granne med oss på Jelöy.

Och nu är det inte många dagar kvar till jul.
Jag vill verkligen önska dig en välsignad julvecka. Snart börjar ett nytt år och många har redan anmält sig till UTMANINGEN. Om du har missat det kan du läsa mer HÄR.

Peter Baronowsky

Inga kommentarer: