29 maj 2018

Ex-muslimer skräms till att stanna i garderoben

- Dagens Nyheter -
 
När Mariam var liten brände hennes föräldrar henne med hett vatten, för att påminna om helvetets eviga kval.

Nu är hon nitton år och övertygad ateist – i smyg. Straffet för att lämna islam är döden, säger hennes mamma.
Islam präglar nästan hela Mariams värld. Själv är hon en övertygad ateist, full av argument mot religionen.

Dem får ingen höra.
– Jag lever ett dubbelliv. Precis som många svenskar som växer upp i muslimska familjer.

Hon är nitton år. En filosofiintresserad student med pigga, glada ögon och en fullbokad kalender: plugg, extrajobb, föreningsliv. Föräldrarna är stolta över hennes fina skolbetyg och allmänna skötsamhet. Hon hjälper till massor hemma, med matlagning och att passa småsyskon.

Den perfekta dottern.

Om det inte vore för det där som Mariam tänker på nästan hela tiden. Det som sedan flera år är en så viktig del av hennes identitet, men som hon omöjligt kan prata öppet om. Mariam suckar på andra sidan kafébordet.

– Nu pågår fastemånaden ramadan. Då ljuger jag varje dag.

Hon heter inte Mariam egentligen. DN skriver inte vilken svensk stad hon lever i.

– Min familj hör inte till de strängaste muslimerna. De avskyr IS, och ger oss barn mer frihet än många andra muslimska familjer. Ändå är jag rädd att jag faktiskt riskerar våld om jag öppet kommer ut som ex-muslim.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: