21 jan. 2012

Lördagsgodis: Datalexikon

Datorernas ingång i vår värld har utökat vårt ordförråd. En god vän skickade ett mejl med ett enkelt Datalexikon för öka min kunskap om de nya orden. Jag skickar gärna kunskapen vidare så att du också kan utvecklas i din ordkunskap.

PS Jag skriver själv fortfarande mail då jag skickar e-post. Men stavningsprogrammet godkänner inte mail. Nu måste det skrivas "mejl". Jag tycker det verkar vara ett konstigt nytt svenskt ord, men det är väl bara att anpassa sig...

KORTFATTAT DATALEXIKON
Backup - Ligga på mage
DVD - Det var det
E-post - Långsammare än både A- och B-post
Fildelning - En ½-liter var
SD-kort - Idolbild på Jimmy Åkesson
USB - Landet som kommer efter USA
Bluetooth - Hos den som ätit blåbär
Gränssnitt - Knivslagsmål i Tornedalen
Hemsida - Gavel på huset
Interminne - Anekdot från Kumla
Megahertz - Stor biluthyrningsfirma
Metataggar - Fiskekrokar
Moderkort - Bild på mamma
Plattskärm - När man suttit på kepsen

Inga kommentarer: