26 jan. 2020

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 26 januari

Veckorapport från min högst personlig utkikspunkt på livet

Förra söndagen var det underofficersinvigning på kåren i Västerås Underofficer är en oavlönad förtroendeställning i kåren. De fem som invigdes gick alla in i förtroendeuppdrag inom hornmusikkåren. Musikkåren hade sedan tidigare musikmästare och de fem nya underofficerarna blev vice musikmästare, andlig sergeant, ansvarig för ungdomsmusikkåren och två sekreterare som delar på sekreteraruppgiften.

Under veckan har vi också haft en kurs för socialarbetare i Frälsningsarmén. Kursen heter "Det goda samtalet" och handlar om ett av de viktigaste uppdragen för en socialarbetare: Samtalet med hjälpsökande i olika frågor.
Kursen består av tre kursdagar och de nästa två återstående dagarna blir i februari och fram till dess ska kursdeltagarna läsa igenom en del kurslitteratur.
Kursdagarna är förlagda till Frälsningsarméns lokaler i Örebro.

Under veckan har vi också använt två heldagar till längre bilresor för mentorsbesök.

Nu är det söndagsmorgon och snart är det dags att gå på gudstjänst. Den här söndagen har vi lovat att följa med yngste sonen med familj till Filadelfia i Stockholm som är den kyrka de tillhör. Dels är det naturligtvis fint att få dela en söndag med den familjen, dels är det spännande att besöka den plats där Filadelfia har sina söndagsgudstjänster nu för tiden. Just nu genomgår Filadelfiakyrkan en omfattande renovering och under tiden firar man gudstjänst i Norra Latin, och vi har en del beröringspunkter med den byggnaden. 

För en del år sedan gjorde man om Norra Latin till ett konferenscenter och där har vi medverkat i ett antal konferenser under de tjugo år vi hade ansvaret för Frälsningsarméns Sociala Institut. Men inte nog med det, i den skolan gick Rut på gymnasiet och tog sin studentexamen. Skolans officiella namn var "Högre Allmänna läroverket för gossar å Norrmalm". 

Nu är det kanske någon som höjer på ögonbrynen för att Rut gick på en skola för "gossar". Jag höjer inte på mina ögonbryn för det verkar nästan vara normalt i vår familj. Jag började min skolgång i Mulhouse i Frankrike på "Ecole Communale pour filles". Det betyder "Kommunla flickskolan". Jag minns inte så mycket från den tiden, men jag har mitt första terminsbetyg kvar. Det var nog mer ett intyg än betyg, för det står bara en enda mening på intyget från "Ecole Communal pour filles", och där står det "Pierre pouvrait etre plus sage", vilket lär betyda "Peter kunde vara lite flitigare."

Med önskan om en välsignad ny vecka med nya möjligheter
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: