3 mars 2011

Då glädjen tar slut

Rodrigo Miranda skriver i det finska Krigsropet:
 Vid bröllopet i Kana tog vinet tyvärr slut mitt i festligheterna och för judarna symboliserar vinet glädje. De judiska rabbinerna brukade säga: ”Utan vin ingen glädje”. Vid bröllopet i Kana hade glädjen tagit slut!
 
Som kristna behöver vi inte vin för att kunna leva lyckliga. Vi är frälsta och har utlovats ett evigt liv. Detta borde räcka till att föra oss fram genom livet. Livets prövningar och utmaningar brukar ändå tynga oss, och nu och då låter vi detta påverka oss, hur vi känner och tänker. För de människor som hör hemma vid ekvatorn känns den långa och stränga vintern utan sol väldigt tung. Jag erkänner att jag också själv har tänkt: ”Vart har min glädje tagit vägen? Får jag någon gång den tillbaka? Vad borde jag göra?”

Läs mer> 

Inga kommentarer: