7 mars 2011

Kyrkan och partipolitiken

Maria Ludvigsson skriver i Aftonbladet:"Vi vänder oss till kyrkan för att där få höra det som inte sägs någon annanstans: att Du är av Gud och underbar. Var går den som vill höra evangeliet, när kyrkan i sin iver att nutidsanpassa sig erbjuder allt det där som finns överallt annars i samhället? Som yoga, lunchmackor, politiska diskussioner, kurser i akvarellmålning eller upprop mot diverse politiska reformer...
...Personligen är jag beredd att på alla tänkbara sätt verka och propagera för frihandel, eftersom jag menar att det är av godo och att det bättre än någonsin regleringar och subventioner hjälper världens alla fattiga till välstånd och självrespekt. Men jag skulle aldrig drömma om att göra det i Guds namn.
Redan min gamla samhällskunskapslärare på högstadiet kunde för våra tonårssjälar förkunna att Jesus var den första socialdemokraten. Han trodde så men trodde dock inte att samme Jesus var Kristus, Guds son. Klein går steget längre än min gamla lärare och tycks indirekt hävda både och."

Inga kommentarer: