14 aug. 2013

Meningen med livet? - Del 2

Jag skrev för någon vecka ett inlägg med rubriken "Meningen med livet". Rubriken refererar till en artikel i Sändaren som talar om att meningen med livet kan vara att sitta på bryggan en sommar och se ut över havet.
En läsare av rupeba.se skrev under veckan och hänvisade till en hemsida på nätet som heter "Meningen med livet". På den hemsidan berättas det det om en pågående paddling med havskajak utefter hela den norska kusten från söder till norr. Det låter oerhört spännande och fascinerande, men kan det verkligen vara meningen med livet?

Jag har ett annat förslag till meningen med livet: Att leva i harmoni med Gud, andra och mig själv. -  I den ordningen.

Eller, som vi skriver i Tiostegsprogrammet som just nu publiceras på rupeba.se med ett avsnitt varje tisdag:
"Det finns något längst in i varje människa som längtar. Det är en längtan efter balans och helhet, en längtan att komma i kontakt med Gud.

Denna längtan är något som är inbyggt i alla människor i alla tider och i alla civilisationer. Om man inte har lärt känna Gud, driver denna längtan människor att skapa sig en ”Gud” i form av en sten, ett träd eller vad som helst.

Alla människor är inte beredda att erkänna att denna längtan finns i deras inre. Det kan till och med vara så att man inte upptäckt denna längtan själv.

Man kan fylla sitt liv med så många aktiviteter och jagande efter saker att man kan hålla denna längtan på avstånd. Men förr eller senare når denna längtan ifatt oss, för den är en del av oss själva, och vi kan inte springa ifrån oss själva även om vi skulle vilja det ibland."
Man kan inte springa ifrån sin längtan eller paddla ifrån den. Ett bättre tips än att springa eller paddla bort är att stanna upp. Jesus finns hos dig om du bara stannar upp och ber honom komma in i ditt liv.
"Vart skall jag gå för din Ande, vart skall jag fly för ditt ansikte? Om jag far upp till himlen, är du där, bäddar jag åt mig i dödsriket, är du där. Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet, skall också där din hand leda mig och din högra hand fatta mig." (Ps 139:6-10)

/PB

Inga kommentarer: