21 aug. 2013

"Mindre gudligt hus på landet"

I söndags var det Ölandsdagen. Det är kåren i Oskarshamn som varje år arrangerar en heldag med möten på olika platser på Öland. Rut och jag var inbjudna som talare.

Första mötet var i Enerum högt upp på norra Öland. Jag har aldrig tidigare varit så långt norrut på Öland och Rut och jag kom först till Missionshuset. Det var bara vi, Missionshuset, och väldigt många flugor närvarande och vi valde att sitta kvar i bilen och vänta för att inte öppna dörrarna och bjuda in alla flugorna i bilen.

Enerums Missionshus ligger långt inne i skogen och jag funderade lite på ordet Missionshus. Jag läste en gång en definition på ordet Missionshus: "Mindre gudligt hus på landet". "På landet" stämde ju bra, men så litet var det inte. Och "mindre gudligt" var det säkert inte heller. Jag tänkte på de människor som en gång i tiden fick visionen om Enerums Missionshus, röjde upp en plats i skogen och byggde huset. Och sedan de följande generationerna som satsat tid, pengar och hänförelse för att fylla huset med verksamhet till Guds ära.

Jag tänkte vidare på ordet Missionshus. Det var där Ölandsdagen snart skulle börja och några möten senare skulle den avslutas i Borgholms Missionskyrka. När blir ett Missionshus en Missionskyrka? Hur stort eller gammalt måste det vara för att bli uppgraderat från "-hus" till "-kyrka". Och förresten får det heta Missionshus och Missionskyrka nu då Missionsförbundet/Missionskyrkan inte längre finns? Ska det inte heta Equmeniahuset och Equmeniakyrkan, efter sammanslagningen av Missionskyrkan, Baptistsamfundet och Metodisterna till det nya samfundet Equmenia?

Efter en stund kom en ensam man på moped. Hans uppgift var att låsa upp Missionshuset, sedan åkte han vidare på sin moped. Han hade dessutom vänligheten att visa oss var nyckeln till Missionshuset fanns, om vi till äventyrs skulle åka förbi dessa trakter igen och behövde gå in i Missionshuset.

Nåväl, snart bröts tystnaden och en stor gul turistbuss kom med trettio medverkande från kåren i Oskarshamn med omnejd.

Det blev en fin dag. Det var i stort sett fullsatt både i Enerum, Södvik och Borgholm. Evasångarna från Oskarshamn sjöng, musikanterna från närliggande platser spelade, Rut och jag predikade, sjöng och spelade.

Med stor tacksamhet till Gud återvände vi hem till Färingsö. Stort tack också till kåren i Oskarshamn som varje år anordnar Ölandsdagen.

(Bilden: Evasångarna sjunger i Enerums Missionshus. Pingstkyrkan i Södvik. Musikanterna spelar före gudstjänsten i Borgholms Missionskyrka)

/PB

Inga kommentarer: