26 juli 2019

UTMANINGEN 26 juli - Ps 86

NERE I HÅLAN

Bibelläsning: Psalm 88
"Men jag ropar till dig, Herre, om morgonen kommer min bön till dig." (Ps 88:14 FB)

Psalm 88 är ett rop om hjälp i mörkaste förtvivlan. Psalmisten ser inget ljus. Han känner sig som om han förpassats "ner i hålan".

I fotnoten till denna bibelvers kan vi i Folkbibeln läsa om hålan: "Det hebreiska ordet används om hålrum i marken, som kunde användas som fängelsehålor." (jfr. 1 Mos 37:24 om Josef).

Ibland kan man känna sig "slagen till marken", men psalmisten når inte ens upp till marknivån. Det finns inget positivt i psalmen. Den enda räddningslinan som finns är bönen, ropet, som sänds upp från hålan: "Men jag ropar till dig, Herre, om morgonen kommer min bön till dig."

Det enda hopp som finns är att Gud ser mig och hör mitt rop.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Gud ser och Gud hör.

Inga kommentarer: