22 apr. 2019

Annandag påsk

"Et Jésus fit route avec eux", så stod det på en liten träplakett i hemmet där jag växte upp i Frankrike. Jag har glömt mycket av min franska, men de orden kommer jag ihåg.

Var träplaketten finns idag vet jag inte. Den var mycket finare än den bilden jag försökt återskapa.

Jag visste inte det då, men nu vet jag att det är några ord från berättelsen om Emmausvandrarna.

På svenska blr det "Och Jesus slog följe med dem". (Luk 24:15)

Lärjungarna gick där, sorgsna och besvikna. Jesus hade blivit avrättad och de gick och försökte förstå situationen. De märkte inte ens att Jesus gick med dem på vägen. Dom var nog ganska lika oss. Det kanske inte blev som vi hade hoppats och mitt i allt märker vi inte ens att Jesus går med oss.

Men resultat av vandringen var i alla fall tydligt. De fick öppnade ögon och brinnande hjärtan (vers 31 och 32).

Vi är nog inte så olika Emmausvandrarna. Och Jesus har definitivt inte förändrats. Då vi förstår att han går med oss kan vi också få öppnade ögon och brinnande hjärtan. Många år senare blev detta en verklighet även för mig.....

Inga kommentarer: