6 apr. 2019

Dagens Andakt 6 april


”O att mitt folk ville höra mig och att Israel ville vandra på Herrens vägar. Då skulle jag snart kuva deras fiender…” (Ps 81:11-12)

Guds största problem i Gamla testamentet var inte att skydda sitt folk mot deras fiender. Visst fanns det fiender, men för Gud var det oftast inte fienderna som ställde till det mest. Guds största problem var hans egna, dem som han själv hade utvalt. Det var de som inte brydde sig om att lyssna på Gud och ta emot hans vägledning. De uppträdde på samma sätt som du och jag ofta gör. Vi vill göra sakerna på vårt sätt och har så bra lösningar på allt. Men våra metoder och våra lösningar förslår inte mycket i den andliga kampen. I den måste vi lyssna på Gud. Han har ett större perspektiv och om vi vill vinna seger över våra fiender måste vi ta tid att lyssna på Gud och våga gå hans vägar.

                                       BÖN
Idag vill jag avsätta tid att bli så stilla att jag kan höra din röst i mitt inre och uppfatta din vägledning. Hjälp mig att lyda din röst åtminstone någon gång idag, om det så bara handlar om att säga ett vänligt ord till någon, ringa ett telefonsamtal eller bjuda någon på en kopp kaffe.
______________________
Dagens andakt på norsk
==>
Daily devotion in English
==>
__________________________

Inga kommentarer: