10 apr. 2019

TOLKNINGSBOKEN - hur ska man tolka Bibeln?

Varje onsdag presenterar vi en bok från vår webbshop AFFÄREN. Detta är nummer 12 i serien.


Tolkningsboken - Hur ska man tolka Bibeln? Peter Baronowsky
 
A5-format. 47 sidor. 80:- (Postens porto tillkommer)

Du beställer den genom att skicka ett mejl till info@rupeba.se.
Boken har bland annat använts som kurslitteratur på Mariannelunds Folkhögskola (Pingströrelsen).



  
Det finns många i dag som säger att Bibeln inte

är så viktig. Den ger ändå ingen vägledning eftersom
den kan tolkas hur som helst.

Men jag vill påstå att Bibeln inte kan tolkas hur som
helst. Bibeln säger inte vad som helst. Gud vill
säga något till oss genom Bibeln.

Och om man verkligen vill förstå så är det inte så
vårt att se de bärande budskapen i Bibeln.
Mark Twain lär ha sagt: ”Det som bekymrar mig
mest i Bibeln är inte det jag inte förstår, utan det
jag förstår”.

Detta häfte är en sammanställning av några föreläsningsanteckningar jag använd då jag undervisat om Bibeltolkning. Häftet vill ge några viktiga verktyg till hjälp för att kunna förstå Bibeln bättre.
      

Inga kommentarer: