9 okt. 2020

En äkta tro (1 Pet 1:7) - Långsam läsning


En äkta tro (1 Pet 1:7)

"...för att det som är äkta i er tro – och detta är långt dyrbarare än det förgängliga guldet, som dock måste prövas i eld – skall ge pris, härlighet och ära när Jesus Kristus uppenbaras." (1 Pet 1:7)

"Det som äkta i er tro"?? - var det så att mottagarna av brevet hade något som var äkta i sin tro och något som inte var äkta? Och i så fall kan det vara på samma sätt idag med oss?

Vad är då en äkta tro och vad är en oäkta tro?


En oäkta tro kan kanske vara en tro som bara finns som en bekännelse i min mun, och inte något som får konsekvenser för mitt sätt att leva. En äkta tro skulle då kunna vara att både ta emot ordet och handla utifrån ordet. Att både höra och göra (Matt 7:24-27).


Eller som Jakob skriver: en tro som inte visar sig i handling är en död tro (Jak 1:22+)


Dagens manna. Hjälp mig Herre att leva ut min tro, så min tro visar sig vara en äkta tro.

Inga kommentarer: